Svar: Hun piver og piver
18. april 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lene og lille Astrid
Din datter er igennem en svær fase i sit liv, hvor hun øver sig i at bryde bindingen til dig. Det er noget hun skal igennem og det går over igen, men det er en svær periode og det kræver stor tålmodighed.
Hun forstår meget af det du siger til hende, men stadig har hun ikke noget verbalt sprog og har derfor svært ved at gøre sig forståelig. Det bliver med fagter og piveri og tiden imellem glæde og gråd er kort.
Du kan møde hende ved at sige til hende at du forstår hende. "Du bliver bare så ked af det, nu skal du se" og så hjælpe hende på den måde. Hvis der er noget hun gerne vil, så gentag det med ord, så lærer hun efterhånden også selv, hvad ordene betyder og det er den første måde at lære sproget på.
Lyt til hende og mød hende, det er det eneste rigtige der er at gøre.
Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Ka'selv - vil selv, men du må hjælpe mig". Den handler om børn i 1-3 års alderen og naturligvis er din datter endnu ikke så gammel, men bogen kan sagtens give dig et indblik i, hvad det er der sker. Du kan læse om bogen i min bogguide.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske