Svar: Nægter at sove
9. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Majken
Tak for dit brev og velkommen til:o)
Det lyder som om at det kunne være en rigtig god idé, hvis I kunne arbejde på at få lidt mere fast struktur på dagen. Du fortæller at dagene svinger meget, din datter sover meget forskelligt og jeg tænker at en fast rytme vil kunne hjælpe.
Det er rigtig fint at din datter nu er begyndt med lidt skemad, i forhold til hendes alder og størrelse så lyder det rigtig fint at give hende skemad nu og så amme hende ved siden af. Jeg vil anbefale dig at du begynder at tilbyde hende skemad fast to gange dagligt og at du giver skemad og ammer på nogenlunde faste tidspunkter hver dag. Det vil samtidig give plads til at hun sover på nogenlunde samme tidspunkter hver dag. Når det begynder at fungerer med to måltider skemad, så skal du øge hende til 3 gange dagligt. Det vil være bedre at hun spiser f.eks. 3/4 dl x 3 dagligt end at hun spiser 1½ dl. 2 gange dagligt.
Din datter sover forholdsvis længe om morgenen og hvis det er en rytme, som passer jer bedst, så skal du naturligvis holde fast i det. Samtidig er det også vigtigt at dagen ikke starter for sent, hvis du samtidig ønsker at hun skal i seng i ordentlig tid om aftenen.
Det er også sådan at børn i 5 måneders alderen ofte vil have behov for at sove 2 lidt længere lure og en powernap. Hvis din datter sover længe om morgenen og derfor flytter sine lure hele dagen, så vil det for jer måske være mere hensigtsmæssigt at hun kun sov 2 gange dagligt og således sprang powernappen over eller, hvis det viser sig at hun har behov for at powernappe mellem kl. 17-18, så skal I være indstillet på, at hun ikke er parat til at sove før kl. måske er 21-22 og det er derfor I har så storeproblemer med at få hende til at overgive sig til søvnen, når I prøver før.
Gennemsnitligt vil hun have behov for ca 14-15 timers søvn i døgnet. Det vil normalt passe med 2-3 lure der sammenlagt varer ca 3-4 timer og om natten vil hun altså skulle sove 10-11 timer. Hvis hun vågner kl. 8.30 om morgenen, så kan det altså være meget passende først at putte hende kl. 22, især hvis det er en dag, hvor hun også har sovet meget om dagen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng
Vågner kl 8 og dagen begynder, skiftes, pusles osv
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. ca 10, sover måske ca 1½ time
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14 - tidspunktet er naturligvis afhængigt af hvor lang en formiddagslur hun har taget, sover her et par timer
Eftermiddag 16-17: Ammes
Og powernappen her begynder måske at blive sprunget over. Hvis hun nogle dage fortsat har behov for den, så er det helt fint, hun bør dog så blive puttet senere om aftenen
Aften 18-19: Grøntsagsmos, vand af kop. Udgangspunktet kan være grøntsager som I selv får at spise, kartofler, gulerødder, blomkål og broccoli er gode startere.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 og tidspunktet vil her naturligt variere efter hvorvidt hun har sovet sen eftermiddag eller ej. Har hun ikke sovet, kan hun måske blive puttet allerede kl. 19.30 har hun sovet, så vil hun måske først være klar til putning kl. 21.30 ...
Sen aften/nat 23-01: Ammes. Igen afhænger tidspunktet efter hvor når hun er blevet puttet til natten.
Som du kan se er der i denne plan plads til 3 måltider skemad og 6 amninger og det er naturligvis sådan at du ikke skal starte hårdt ud fra den ene dag til den anden, men forsøge stille og roligt at nå frem til ovenstående plan. Det vil sige, at du lige nu skal vælge om du vil give skemad formiddag eller frokost og give om aftenen. Og når det går fint, så øger du hende til skemad både formiddag og frokost og så bibeholdes også aften, som hun er vant til.
Det er vigtigt at du starter med at tilbyde skemad når hun vågner af lur og så følger efter med brystet inden hun skal sove. På den måde sikrer du hende både mad og mælk nok og sørger for at hun ikke behøver søge det om natten. Behovet skal så vidt muligt dækkes om dagen.
Jeg håber at planen giver dig idé til hvordan du kommer videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske