Svar: Falde i søvn selv - 10 mdr.
2. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Lotte
Jeg kan desværre ikke love dig at det bliver helt uden skrig og skrål at nedtrappe amningen for dig. Det lyder som om at du ammer rigtig meget både dag og nat og at din dreng føler et stort behov for brystet. Han er og bliver samtidig mere og mere bevidst, viser tydeligt mere og mere egen vilje og du er ikke i tvivl om, når det er brystet han vil have og derfor bliver det hårdt for jer begge, når du skal nægte ham det.
Det er meget tryghedsgivende for ham, ingen tvivl om det. Men det er vigtigt at du siger til dig selv, at bryst hele tiden både dag og nat er ikke længere til hans bedste. Selvom du oplever at han bruger dig mere som sut end som behov for mælk, så er der ingen tvivl om at han også får en del mælk fra dig og det må alt andet lige spille ind på hans indtag af mad generelt, hvilket igen påvirker hans lyst til at hægte sig på brystet.
Det vil være en rigtig god idé, hvis I kunne begynde at sove i hver sin seng. Det er utroligt svært ikke at amme, når man ligger lige op og ned af mælkebaren og dufter dig hele natten igennem og med den alder din dreng har nu, så skal han ikke længere ammes om natten.
Hvis det er for svært for dig, så må far evt. tager over. Han kan nusse, putte, kæle, kærtegne osv. Han kan gøre det hele, men han kan ikke amme og han lugter ikke af mælk.
Med den alder din dreng har nu, har han faktisk kun behov for 2 amninger dagligt og jeg vil anbefale dig at du lægger disse to amninger aften (når han puttes) og sen aften (inden du selv går i seng eller hvis han vågner først på natten) - herefter skal han ikke ammes mere og når han vågner om morgenen, så må I stå op og starte dagen med grød.
I løbet af dagen må du aflede ham, tilbyde ham vand af kop, hvis han er tørstig, sikre ham at han får mad nok, så det ikke er sult, du må vugge ham, kærtegne ham, lægge dig med ham, køre ham en tur, trille ham til ro osv. ligesom du forsøger nu. Men det er naturligvis vigtigt at han har fået mad og væske nok - har han ikke det vil han søge brystet og igen, så længe han får så meget bryst som han gør, så spiser han ikke mad nok, det er en rigtig dum cirkel.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden - frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med amning en overgang - men ellers er det i forhold til alder og indtag ikke længere nødvendigt.
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt kogte ærter, majs, gulerod, avocado, rød peberfrugt, agurk eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Det samme som I spiser, lasagne, pasta med kødsovs, laks, frikadeller, fiskefileter, farsbrød, madpandekager osv. osv. Gerne noget med sovs, så grøntager, ris mv kan moses med sovs og kød, fisk spises i stykker. Sødmælk af kop.
Evt. slutte af med en portion frugtgrød med sødmælk eller tilbyd en godnatgrød, så du er sikker på at han ikke er sulten.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng kl. ca 19.30-20
Sen aften 23-01: Ammes, når du selv går i seng, eller hvis han vågner først på natten og puttes tilbage i sin egen seng.
Der er ingen tvivl om at din dreng forbinder amning med at skulle sove - det er hans søvnassociation og derfor bliver han fuldstændig panisk, hvis ikke du putter ham med brystet. Men nu skal han lære at sove på en ny måde, han skal have noget nyt som han forbinder med at skulle sove. Det kan f.eks. være en sutteklud ved ansigtet som dufter af dig, det kan være måden du kærtegner ham på, synger for ham eller lignende, men ikke noget han skal have i munden - ikke noget bryst.
Det kræver ro og stor tålmodighed at vende ham til dette og det første du må gøre er at sikre at han spiser nok, så han ikke er sulten. Dernæst må du prøve at give ham samme nærhed og tryghed som brystet giver, - f.eks. lægge dig med ham og holde ham tæt - men ikke amme ham. Og de ting som du så gør i stedet for (kærtegn, klud osv) må du forsøge at lade følge ham, når han så efterfølgende skal lære at blive puttet i sin barnevogn og sove uden brystet der.
Jeg håber det lykkes for dig, - fortsat held og lykke - og held og lykke med indkøringen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske