Svar: Det er svært at blive storesøster
15. oktober 2008
Alder:
22 mdr.
Kære Rikke
Hvor er det dejligt at høre at I har fået au-pair og at det fungerer rigtig godt - det må alt andet lige give dig lidt mulighed for at være lidt mere sammen med Amaya, bare jer to alene, måske et par timer en gang imellem ... Jeg tror nemlig, præcis som du også selv fornemmer, at Amaya savner din fordybelse - hun kan godt mærke at du ofte ikke er der 100 pct. men allerede i tankerne er længere væk :o)
At Amaya slår dig, er en helt naturlig reaktion på at være blevet storesøster. Det er jo dig der har fået lillebror, det er dig der har haft ham inden i maven, det er dig der sidder og ammer, dig der bruger en masse tid sammen med ham og derfor er det dig det går ud over - heldigvis dig og ikke ham!
Hun er stadig så lille at hun har rigtig meget brug for sine forældre og det er naturligt svært for hende at skulle dele pladsen med sin lillebror. Hun kan ganske givet ikke huske, hvordan det var at være alene, men det ændrer ikke på at hun føler ham som en rival og at hun oplever at hun skal kæmpe ekstra for at blive set og hørt ...
Man sammenligner det ofte med at din mand f.eks. kom hjem med en anden kvinde, sagde hende elsker jeg, hun skal bo her sammen med os - hende skal du også elske og hun skal forøvrigt også bo i soveværelset og så sad de der, kælede og var meget intime sammen imens du bare så på .. De følelser der ville komme frem i en sådan situation skal man huske på - de samme følelser kan komme, når vi bringer et barn mere ind i familien og det er fuldt forståeligt.
Du hjælper Amaya bedst ved forsat at behandle hende som den lille pige hun er og vise hende at hun stadig har en stor plads i jeres hjerte. At ingen kan tage hendes plads og at der er kærlighed nok til alle. Du skal prioritere at være sammen med hende alene, du skal prioritere hende lidt ekstra i øjeblikket - det er helt fint, at hun om aftenen gerne vil puttes af dig og det gør ikke noget at hun lige nu oplever at få lidt mere opmærksomhed lidt mere kontakt - lillebror skal nok klare sig, han skal nok få hvad han har behov for, lige nu har Amaya brug for lidt ekstra mor.
Det hjælper nogle gange at lege lidt voldsommere lege, det vil sige tumle med hende, kilde hende, blæse hende på maven, lege er at du er en stor farlig løve som kommer og spiser hende og så bruge din mund og dine hænder som om du spiser hende. Disse mere fysiske lege sammen med dig, får hende til at mærke sig selv og samtidig har hun din fulde opmærksomhed. Det er kun dig og hende.
I kan også låne bøger om at få en lillebror eller lillesøster i huset. Det hjælper ofte at læse om lignende situationer, det vil hun måske synes er meget sjovt og så har man noget at tale ud fra, noget hun kender og kan forholde sig til.
Det er fint at I sætter grænser, hun skal naturligvis også opdrages. Hun skal også lære at vente til det bliver hendes tur osv. men lige nu har hun brug for rigtig meget fysisk kontakt og nærhed med mor, så prøv at prioritere det lidt mere i hverdagen, så hendes 'mordepot' bliver fyldt op og der er noget at tære af :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske