Svar: Vil ikke sove i egen seng - 18 mdr.
14. oktober 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Elisabeth
Det er ganske rigtigt at din datter lige nu gennemgår en fase, hvor hun naturligt sover mere uroligt og er meget tryghedssøgende om natten. Nogle børn vågner med skrig, som har de mareridt og ma kan ofte ikke få dem til ro uden at tage dem op og ind til sig selv ... Det er derfor helt naturligt at I har gjort dette :o)
Samtidig er jeres datter nu også så gammel, at hun jo bliver mere og mere bevidst. Hun ved naturligvis godt, hvor hun helst vil sove og derfor skal I være meget opmærksomme på om det er et reelt behov for tryghed, eller om det bliver dårlig vane, at hun havner i jeres seng om natten.
Alternativet til jeres seng, kan nogle gange være en madras på gulvet. Så bæres hun stadig ind til jer, oplever at få lov til at komme i soveværelset, hvor hun kan sove mere roligt, men hun ligger for sig selv og ikke i 'smørhul'. Du kan ligge og holde en hende i hånden fra din egen seng. Det kan være lettere at komme tilbage til egen seng fra en madras.
En anden mulighed er at fjerne tremmerne fra hendes seng og give hende oplevelsen af at hun kan komme ud af sengen og ind til jer, hvis hun har behov. Nogle børn protesterer voldsomt mod tremmesengen i 18-22 måneders alderen, fordi de simpelthen føler sig låst fast der - de kan ikke slippe væk. Børn i den alder begynder nemlig ofte at få lidt fare-fornemmelse. De begynder at opleve at verden ikke kun er god, den kan også være farlig.
Farerne består i at hun kravler op på borde og stole, men opdager at det er højt og hun kan ikke selv komme ned. Farerne er også den modstand hun møder fra andre børn, der skubber til hende, tager hendes legetøj fra hende osv. Det er når I hiver fat i hende for at stoppe hende i at løbe ud på vejen, brænde sig på ovnen osv.
At verden pludselig er stor og farlig giver hende naturligt nye ting at bearbejde i drømme og derfor disse lidt maridtlignende opvågninger og øget behov for tryghed og nærhed.
Nogle gange er det så kort en periode at man sagtens kan blive hold hende, når hun vågner og lærer hende at falde i søvn i sin egen seng igen. Man kan også nogle gange tage hende med i soveværelset og så med held flytte hende tilbage til egen seng, når hun sover og pladsen i sengen bliver for trang. Så hun fortsat oplever at blive puttet i sin egen seng og vågne op i sin egen seng ... Men andre gange kan en af de ovenstående metoder være nødvendigt.
Det er dog meget vigtigt hele tiden at holde fast i at hun skal falde i søvn i sin egen seng, det er stedet hun forbinder med at sove, det er der hun trygt puttes til natten.
Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis skal være opmærksom på at hun i denne periode, hvor hun sover dårligere om natten ikke må begynde at indhente det forsømte om dagen. Hvis hun begynder at sove meget længere om dagen, så vil hendes nattesøvn naturligt blive kortere og det var jo ikke meningen. Det er derfor vigtigt at hun ikke sover mere end 2-2½ times middagslur dagligt, men i stedet sover om natten ...
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske