Svar: Natteroderi og lidt om mad
14. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Når jeg ser din plan for dagen, så ser det ud som om at din dreng vågner om natten, fordi han simpelthen ikke ammes nok i dagtimerne. Det lyder altså til at være et reelt mælkebehov og væskebehov, der gør at han vågner ... Derfor er det vigtigt at du tilbyder ham mere bryst og væske i løbet af dagen og aftenen, så han ikke behøver søge brystet sidst på natten, for at indhente det forsømte.
Du skriver at du ammer det meste af natten efter kl. 3. Du ammer herudover inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag og aften. Det er sandsynligvis for lidt - de fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for 5-6 amninger i døgnet ved siden af 2-3 måltider skemad.
Derudover fortæller du at din dreng spiser rigtig godt med skemad og jeg tænker her, at du skal passe på ikke at proppe ham så meget, at der ikke er plads til mælk i maven efterfølgende. Det kan således være bedre at holde mængden på 1 dl. og f.eks. tilbyde 1 dl. x 3 daglig og så amme bagefter - i stedet for at tilbyde 1½ dl. x 2 og han så ikke har plads i maven til mælk efterfølgende.
Hans mælkebehov er stadig stort og at tilbyde ham brystet efter skemad er stadig en rigtig god idé.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, eller grøntsagsmos og fra 6 måneders alderen må du gerne begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 12-12.30
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper, den begynder måske så småt at kunne springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, vand eller mme af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Hvis han ikke vågner af sig selv her, så må du gerne tage ham op og lægge ham til brystet inden du selv går i seng og så lade ham spise i søvne. På den måde skulle han gerne kunne sove til næste morgen tidlig ca 05/06 uden amning og du kan få lidt sammenhængende søvn.
Med hensyn til amning ved 10 måneders alderen, så vil 2 amninger her normalt være nok. Det vil ofte være sådan at man ammer (eller giver flaske) enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen. Men i løbet af dagen behøver barnet ikke amning eller flaske. I stedet kan barnet tilbydes lidt sødmælk af kop, mme i maden, en portion tykmælk osv. og på den måde få sikret sit mælkebehov.
Hvis du arbejder om aftenen og derfor ikke er hjemme til at amme din dreng, så vil en flaske naturligvis være en god idé, fordi han med den stadig vil få en ret stor mængde mælk og også sutter - så han falder til ro på samme måde som ellers. Hvis han ikke vil tage flaske, så er alternativet at du ammer ham de to gange dagligt, når du er hjemme og ellers må han tilbydes sødmælk eller mme af kop, når du ikke er der.
Amningerne vil naturligt blive nedsat de næste måneder, men lige nu er 5-6 amninger altså stadig en rigtig god idé ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan du kommer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske