Brev:
Kan ikke nå at spise det madplanerne foreskriver
7. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kan ikke nå at spise det madplanerne foreskriver
Hej Helen
Jeg har en datter på ca. 9½ mdr. Når jeg ser forskellige madplaner, bliver jeg meget bekymret og frustreret. Jeg kan slet ikke se, hvordan hun skal nå at spise alle de gange i løbet af dagen. I forvejen syntes jeg ikke, hun spiser særlig meget, ofte vil hun ikke spise mere end et par bidder ved hvert måltid.
Hun sover igennem om natten, skal måske lige have sutten et par gange, men sover ca. 11 timer om natten, og 3-4 timer om dagen. Derfor er det også svært at få klemt flere måltider ind. Sover hun for meget?
Vores plan for dagen ser ca. således ud:
Ca. 7: Vågner
7.30-8: Havregrød spiser ca. ½ tallerken laver af ¾ gryn, vand og MME, vand af kop
9: Puttes til formiddagslur
10-10.30: Flaske 210ml.
11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg spiser mellem ¼-½ rugbrød, vand af kop.
12-13: Puttes til eftermiddagslur
13-14: Flaske 210 ml
15.30-16.30: Puttes til lur
17.30-18: grøntsager, kød, fisk i stykker. Prøver mere og mere at få hende til at spise vores mad. Vand af kop. Spiser meget lidt syntes jeg.
19: Vælling 210ml
19.30 Puttes til natten
Hun vil helst ikke spise most mad, det skal helst være mad skåret i stykker. Hun vil også helst selv styre gaflen eller spise med fingeren. Det virker til at hun hurtig mister interessen og derfor ikke gider mere. Syntes det er en svær overgang til vores mad, springer tit tilbage til de kogte grønsager med kød, så jeg er sikker på, at hun bare får lidt at spise.
Hun er ikke begyndt at få sødmælk endnu, og vil ikke drikke MME af kop. Derfor kan vi ikke rigtig fjerne den ene flaske, idet hun så ikke vil får nok mælk. Hun er også meget glad for flasken, virker meget sulten når hun får dem, de er hurtigt spist.
Syntes jeg har svært ved at putte mellemmåltider ind, idet jeg også er bange for, at det mætter hende, så hun slet ikke vil spise til hovedmåltiderne. Hun får dog indimellem måltiderne frugt, kiks, frugtmos og boller.
Spørgsmålet er om hvor meget hun bør spise i løbet af dagen og til hvert måltid. Hvordan kunne en dagsplan for os se ud, og sover hun for meget? Hun er en meget glad pige, meget aktiv er lige begyndt at kravle og rejser sig op af alt. Meget opmærksom og snakker/råber dagen lang vejer 9,6 kg.
På forhånd tak