Brev:
Urolig søvn og mareridt
27. september 2008
Alder:
3 mdr.
Urolig søvn og mareridt
Hej Helen.
Valdemar (14 uger) er begyndt i løbet af en uges tid at vågne en del med mareridt - eller det tror jeg det er. Han ligger og smågræder og jeg ser til ham nusser ham og sådan, men det ender til sidst med at han skriger så hjerteskærende som om han blev mishandlet og han ligger stadig med lukkede øjne, så tager jeg ham op for at vække ham for det lyder så forfærdentligt så jeg kan trøste ham og det tager så ca. 5-10 min før han holder op med at græde.
Jeg ved godt at han bliver forvirret når vi tager ham op når han sover, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for han græder virkelig som om han er bange og intet hjælper ellers. Hvad skal jeg gøre???
Kan mareridt være deres måde at bearbejde en dag hvor der er sket for meget?? og vil det i såfald hjælpe at trappe ned på ens aktivitet?
Nu lyder det måske som om jeg laver en masse, men det gør jeg langt fra, men hans sidste mareridt kom efter at vi havde været en tur i byen med frokost og shopping og jeg tænker at det måske var for meget uro for ham, men samtidig tænker jeg også at nu er han jo 3 måneder, jeg kan jo ikke bare blive ved med at sidde derhjemme..
Han er også begyndt at sove uroligt om natten. Han sover i sin egen seng i vores soveværelse og jeg vågner 1-3 gange om natten hvor han ligger og sparker til dynen (i søvne), giver ham sutten, putter ham og så falder han til ro. Derudover bliver han ammet 1-2 (sjældent gange 3) gange om natten, men jeg vil gerne hvis han kunne nøjes med en gang. få gange vågner han også om natten og vil op og være aktiv, så ligger jeg ham imellem os inde i sengen, så vi selv kan blunde (IKKE sove) videre mens han ligger og spræller og snakker med sig selv, og efter ca. 45 min-1 time er han putteklar igen.
Hvad skal jeg gøre for at få en mere rolig nat?? (hvilket vi har haft før)
Hvordan skal jeg "øve" ham i kun at blive ammet en gang om natten??
Om dagen ammer jeg ham når han virker urolig og selv siger at han er sulten (gennemsnitlig hver 3. time) og stopper når han giver udtryk for at nu er det nok.
Venlig hilsen
en træt Maibrit.