Svar: Børnemotorik og lege - Kiss Kidd Syndrom
26. september 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Det er dejligt at I har fået en forklaring på hvorfor Nanna har det, som hun har det og det er rigtig godt, at du nu har fået øget din mælkemængde lidt. Det lyder også som en rigtig fin løsning at malke ud og tilbyde flaske, når Nanna er ked af det og tydeligvis har mere ondt.
Det er godt at fysioterapeuten kommer allerede i næste uge, hun vil kunne fortælle dig meget mere præcist end jeg, hvordan du skal forholde dig i forhold til Nanna, hvad øvelser, der vil være gode at lave osv. Hun har ganske givet også nogle pjecer med til dig, som viser øvelser I kan lave, afpasset Nannas behov.
Du kan naturligvis også købe bøger om motorik, der findes efterhånden forskellige muligheder på dansk, men der er også gode udenlandske bøger - prøv f.eks. at se på Amazon.com. Af danske bøger kan nævnes f.eks. "leg med din baby" eller "leg der styrker motorikken", men du kan også købe dvd om "stimulastik". Prøv at søge på nettet - flere ting dukker frem.
Med hensyn til stabilitet i nakken, så styrkes dette bedst, jo mere barnet ligger på maven. At ligge på maven behøver ikke kun at være, når Nanna ligger på et tæppe på gulvet. Det kan også være at ligge på maven hen over jeres lår, blive båret på maven på jeres underarm osv. Jo mere på maven hun ligger, jo stærkere bliver hun i sin ryg og nakke, jo bedre vil hun kunne holde sit hoved selv og jo mindre belastning vil der også være på baghovedet, risikoen for lejringsbetinget fladhed eller skævhed bliver minimeret. Det er bedst hvis barnet kan holde sit hoved selv i 3 måneders alderen.
Ud over at lægge hende på maven, så må hun også gerne ligge på siden, når hun er vågen. Det er sådan at børns hovedform ændrer facon, så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukkede. Det vil sige mest i de første 3 måneder. Skævheder opstår hvis barnet ligger længere varende i sammestilling eller det kan også forekomme, hvis barnet har en stramning af halsmuskulaturen (torticollis) eller som hos jer, er låst i den ene nakkehvirvel. Hvis barnet altid sover med hovedet til den samme side, så vil barnet blive flad i den side af hovedet. Hvis barnet altid sover med nakken hvilende mod et hårdt underlag og ikke skiftevis ligger med ansigtet til den ene og den anden side, så vil barnet blive flad i baghovedet.
Den madras som barnet ligger på skal være flad, glat og fast men ikke meget hård. Hvis din datter ligger på en meget hård madras, så kan det være en idé at lægge en tynd rullemadras eller lignende på som topmadras, som gør madrassen en lille smule blødere. Hun må ikke ligge med puder eller lignende, som løfter hendes hoved, men hun skal ligge godt og hovedet må godt kunne synke en lille smule ned i madrassen. Prøv at mærke hvordan madrassen er, når du trykker på den. Virker den blød, giver den en lille smule efter, så er det fint. Virker den hård som et bræt, så dur det ikke :o)
Men ellers er det vigtigt at du hjælper hende med at blive vendt og drejet, at du manuelt går ind og flytter på hendes hoved, når hun sover, så hun 'tvinges' til at kigge til den side, du ønsker, så skævhed og fladhed undgås. Tænk også over det, når du bærer hende på armen, hvor presset på hendes hoved er, det kan her hjælpe at bære hende skiftevis på højre og venstre arm.
Du kan med fordel tage en strømpe, fylde den med grødris, og på den måde lave en lille lidt tung og stadig blød pose, som du kan lægge ved hendes ansigt. Det kan hjælpe hende til at holde hovedet til den side du ønsker.
Hæng også uro, legetøj osv. op der, hvor du gerne vil have hun kigger hen, drejer hovedet til, så du på den måde motiverer hende til at se til den side, som du ønsker for at forebygge skævhed og fladhed.
Med hensyn til hendes vægt og længdeøgning og om hun vokser som hun skal, så vil jeg anbefale dig at gå ind i Livets Bog som du finder på medlemssiderne. Her kan du notere alle hendes mål fra fødsel til nu og se hvordan hun ligger på kurven, om hun følger kurven som hun bør.
Håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske