Brev:
Børnemotorik og lege - Kiss Kidd Syndrom
26. september 2008
Alder:
2 mdr.
Børnemotorik og lege - Kiss Kidd Syndrom
Hej Helen (igen).
Mange tak for dit sidste svar - det er lykkedes mig at få mælkeproduktionen godt op, så nu er der mælk nok til Nanna om aftenen. Dog spiser hun stadig ikke så lang tid af gangen, men får lov at spise tit så.
Hun er 10 uger på mandag og vejer 5400 gram - vejede ved fødslen 3400 gram - følger hun fint med i sin vægtmæssige udvikling?
Vi har gået til kiropraktor med Nanna, da hun lå skævt i mit bækken under graviditeten og har en låsning i de øverste nakke hvirvler - (kiss kidd syndrom). Vi har gået til kiropraktor med hende 5 gange nu, men får i næste uge besøg af en børnefysioterapeut, som har taget kurser i kiss kidd syndromet, så nu skal hun give os nogle øvelser, så Nanna kan blive bedre i sin nakke.
Hun ligger som en banan når hun ligger på siden og hendes yndligsstilling er at ligge i bananstiling til højre. Vi har så fundet ud af at en af tingene ved syndromet er at barnet pludselig græder i søvne, som Nanna gør, men også at de ikke spiser ret lang tid, fordi det gør ondt i nakken. Så har gjort det, at de dage hvor hun er meget ked af det - malker jeg ud og giver hende flaske eller ligger ned og ammer.
Men hvornår bliver et spædbarn mere stabilt i sin nakkemuskulatur? De siger, at det kommer til at hjælpe på hende nakke, når hun bliver mere stabil, men syntes ikke nogen kan forklare noget om det.
Hun bliver ikke lagt så meget på siden, da hun bliver ked af det og jeg er egentlig lidt nervøs for, at hun ligger for meget på ryggen og bliver flad i baghovedet. Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette? Vi prøver selvfølgelig at hun ligger meget på maven og ved os - kan en god blød madras hjælpe med at forebygge, at hun bliver flad.?
Ligeledes kender du til nogle gode bøger om spædbørns motorik og udvikling? Kunne godt tænke míg, at vi kunne lave nogle sjove ting/lege med Nanna, mens vi styrker hende.
Med venlig hilsen
Louise