Svar: Spiser pludselig mindre
26. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Det er fint at du har forsøgt med lidt andre flasker og større huller i flaskesutterne for at se om det kan sætte farten lidt op på måltidet. Derudover kan du forsøge med en anden type erstatning - det sker nogle gange at børn bliver trætte af smagen og skal have lidt nyt tilbudt.
Men ellers så tænker jeg at det er meget naturligt at børnene har lettere ved at spise aften og nat og spiser mindre om dagen. De er så store nu at de er meget bevidste om hvad der sker omkring dem, de følger meget med i verden og de fornemmer tydeligt om de er hjemme eller ude, hos mor eller en fremmed osv. De suger til sig med indtryk og det betyder også at det godt kan føles som om at børn i denne alder, ikke rigtig kan koncentrere sig om at spise om dagen - det er som om at alt muligt andet er mere interessant, hvilket det sikkert også er ...:o)
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du om dagen kan forsøge at skabe lidt ro omkring dem, når de skal spise. Det kan være at rulle gardinerne ned, lægge dig med dem på sengen eller lignende for at få deres fulde koncentration. Nogle børn spiser også bedre, hvis de tilbydes flasken liggende i barnevognen fordi den er tryg og genkendelig og skærmer for verden omkring dem. Vælger man denne løsning er det en god idé at elevere hovedenden lidt, så barnet ikke ligger helt fladt og så skal man naturligvis sørge for at de kommer i favn og får masser af kontakt på andre tidspunkter.
Så længe de trives, tager på osv. så må du gå ud fra at de får hvad de har behov for og det kan sagtens være at Bertram ikke tager så meget på i øjeblikket, hvis han ellers har øget sin vægt rigtig meget de første måneder.
Derudover tænker jeg, at de måske vil blive glade for skemad og de smagsstimuli det giver. Det er dog her vigtigt at du medtænker at de er født 6 uger før tid, så jeg synes ikke du skal starte med skemad, før de er ca 5 måneder gamle.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske