Svar: Får hun mælk nok eller?
18. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for ca 4 flasker eller amninger i døgnet, hvilket svarer til at de indtager ca 750ml mme. Ved siden af dette vil de fleste spise 3-4 måltider skemad, hvori der naturligt også vil indgå lidt mælk.
Hvis Thilde drikker 3 flasker a 160ml og derudover ammes en gang om natten, så lyder det som om at hun godt kan være dækket fint ind. Men springer hun amningen over, så lyder det derimod som om at det kunne være en god idé at skære en lille smule ned for mængden af skemad og så suppler lidt op med lidt ekstra i flaske ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes/flaske og sover lidt videre
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt med flaske. Den afhænger lidt af om hun har fået mælk tidlig morgen eller sovet igennem uden ..
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurkestænger og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Man kan også vælge ikke at give skemad på dette tidspunkt og i stedet holde sig til flaske med mme, for at sikre hende mælk nok.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, ris med lidt sovs, kogte grøntsager i hånden, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv og gnave lidt i. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Alt efter indtag af mælk i løbet af dagen, må I vurdere om I er nødt til at tilbyde hende lidt mælk på dette tidspunkt, hvis I giver hende flasken eller hvis du tager hende op og lægger til brystet, vil hun sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne. Hvis hun kan klare sig igennem uden mælk til næste morgen tidlig er det naturligvis også rart, men om det er i orden afhænger altså helt af hendes samlede mælkeindtag i øvrigt ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske