Svar: Skemad og mælk - 5 mdr.
17. september 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Hvorvidt din dreng har behov for mme efter hvert måltid, afhænger helt af hvor store mængder mme han indtager, hver gang han drikker en flaske. Hans mælkebehov er stadig stort og det er vigtigt at maden ikke fylder så meget, at han ikke drikker nok mælk - modsat, så ved du jo præcist hvor meget han får og det er ikke usædvanligt at børn der får flaske sagtens kan nøjes med 4-5 flasker i 5 måneders alderen ved siden af deres skemad.
Han har behov for ca 800ml mme dagligt ved siden af skemaden og den mængde mælk der kan indgå i madlavningen. Hvis han drikker mellem 150-180ml af flasken hver gang du giver ham, så er han meget fint dækket ind. Indtager han kun f.eks. 100ml og således kun når op på 500ml mme dagligt, så kan det være en rigtig god idé at tilbyde ham mindre skemad og følge efter med flaske, så han f.eks. i stedet for at spise 150ml grød, kun tilbydes 100ml grød og så efterfølgende drikker 50-100ml på flaske ...
Planen du har sendt ser dog umiddelbart rigtig fin ud og det lyder ikke som om at din dreng mangler noget, han burde være dækket rigtig fint ind. Det er dejligt at han tager så godt imod skemaden, det lyder som om at det går rigtig godt hos jer:o) Jeg håber mine tanker bringer dig lidt videre ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske