Svar: Vil ikke spise - opkastprovokation
2. april 2004
Alder:
2 år
Kære frustrerede
Jeg kan godt forstå at du er frustreret men jeg tror også at din 'store' dreng er frustreret. Simpelthen fordi han er blevet den store og egentlig stadigvæk er den lille.
At blive storebror er uden hans kontrol. I har valgt at der skulle komme en lille mere og at han skal elske sin lillebror og give ham plads, men det kan være svært at tackle, når man ikke er mere end to år gammel.
Noget af det jeres søn tilgengæld kan kontrollere er netop madsituationen. Han kan lukke munden og skubbe tallerkenen væk, eller simpelthen fremprovokere en opkastning. Ved at gøre dette kan han få jeres fulde opmærksomhed, som han jo ikke har haft siden lillebror blev født.
Jeg tror helt bestemt at årsagen skal findes der. Det er derfor meget vigtigt at I giver storebror ekstra meget positiv kontakt og også lader ham være 'lille'.
Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske