Svar: Sovevaner - atter engang
15. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder ganske rigtigt som om at din dreng lige nu søger trygheden ekstra meget og derfor er det rigtig fint at du sidder lidt hos ham, beroliger ham, forsøger at give ham den fysiske kontakt og nærhed han har behov for.
Din beskrivelse: "...den første uge oplevede vi en kæmpe forbedring med kun 1 - 2 opvågninger i tidsrummet 20 - 06/07, hvoraf han fik bryst den ene af gangene. Men men men så skete der et eller andet og det bliver værre og værre", tyder på at et eller andet er sket, men hvad ... hmm.
Det er rigtig fint at overveje om han kan have ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende, som pludselig gør at han vågner af smerter, søger mor og nærheden ekstra meget. Hvis børn er syge, forkølelede eller har ondt, vil de naturligt søge deres forældre mere.
Det er også vigtigt at medtænke om han motorisk har ændret sig eller er igang med en fase, hvor han naturligt har behov for at føle sig sikker på jeres nærvær. Du skriver at han kryber overalt på gulvet - han kravler endnu ikke, men det lyder som om at han bevæger sig meget og det kan naturligvis også have noget at sige.
Du nævner selv separationsfasen og det du fortæller kunne godt lyde som begyndelsen på dette. Det er derfor meget vigtigt at du forsøger at finde ud af hvorfor han græder og er ked af det, når han skal sove.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Det vil sige stå hos ham, holde ham i hånden, lade ham mærke dine hænder og den ro og tryghed de giver på hans krop.
Andre gange græder han fordi han er utryg, han føler sig forladt hvis du går fra ham og det er ikke nok at du står hos ham. Her er du nødt til at tage ham op, holde lidt om ham, vugge ham og forsøge at putte ham igen. Nogle gange handler det om at han er puttet for tidligt og man er så nødt til at gå ud af værelset med ham, ind i stuen og vente på at han atter viser sig parat, hvorefter man så putter ham i seng igen, beroliger, betrygger og hjælper ham med at overgive sig til søvnen.
Det er en rigtig god idé at holde fast i, at han skal falde i søvn der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Så vil han først blive rolig igen, når han atter kommer tilbage dertil, hvor han faldt i søvn ...
Det er svært at indføre nye rutiner i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget og for ikke at få skabt en dårlig cirkel, hvor han pludselig forbinder sin seng med noget ubehageligt eller lignende, så kan det nogle gange være nødvendigt lige at holde en pause og i stedet følge ham og hans behov i nogle dage - få lidt ro på, inden man så atter tager kampen op.
Det betyder at det f.eks. som du også selv nævner kan være nødvendigt at tage ham ind i jeres seng eller at putte med ham på en madras på værelset eller lignende, så han lige får den ekstra tryghed og nærhed der er vigtig lige nu. Det er dog samtidig vigtigt at det er tryghed og nærhed han får og ikke f.eks. øger sit mælkeindtag eller lignende. Det er vigtigt at du holder fast i at han kan sove uden brystet om natten og at du stadig giver ham sutteklud, kærtegner, bruger et shhh osv. som er de ting der fremover skal give ham roen alene.
Men det er okay, at du i et par dage giver ham den ekstra tryghed og nærhed og når der så atter er faldet lidt ro på, så forsøger I med sovevanerne igen. Når han kan i en uge, så kan han også igen - det er bare et spørgsmål om at ramme det rigtige tidspunkt og ikke i den periode der ligger imellem få skabt nogle vaner som gør det endnu sværere at komme videre.
Håber dette giver mening? Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske