Svar: Kan det være svamp?

29. august 2006

Kategori:
Alder:
13 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Tak for dit brev.

Jeg tror umiddelbart ikke at det er svamp du har, da svamp hos drenge/mænd ofte vil være rødt og det vil også klø og være generende.

Det vil være en rigtig god idé at bruge intimsæbe i skridtet. Det kan du købe hos Matas eller på apoteket. Intimsæbe er mild, uparfumeret og har en god Ph-værdi, som passer til huden i det område. Almindelig sæbe er for stærkt.

De knopper du har, er sandsynligvis talgknopper. Mange drenge bliver nervøse, når de kommer i puberteten, hvor der sker rigtigt mange ting med kroppen. Man får hår mange steder og talgkirtlerne i huden bliver ...

Annonce

... mere tydelige. Talgkirtler findes overalt på kroppen og danner det fedtstof der dels smidiggør og dels beskytter huden og hårene. Nogle drenge udvikler meget tydelige knopper på tissemanden og også på pungen kan talgkirtlerne blive mere tydelige. Det er sandsynligvis det der er tale om hos dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du er meget urolig for det, så kunne du måske spørge din far eller en anden mand, som du har tillid til. Du kan også henvende dig hos lægen. Du behøver ikke dine forældres tilladelse for at spørge lægen til råds og du kan selv ringe og få en tid. Nummeret og adressen på din læge, står på dit sygesikringskort.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.