Svar: Sko til små fødder

20. maj 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring de første par sko :)

Det lyder som en rigtig god idé, at din datter nu får et par sko. Hun er begyndt at rejse sig og tage små skridt, hun er udendørs det meste af dagen, og hun har brug for sko, som kan beskytte hendes fødder. Du har naturligvis helt ret i, at det er vigtigt, at hun hjemme stadig kan gå med bare fødder og i skridsikre strømper, men når hun er ude og er i vuggestue, vil et par sko være godt. Du vil sandsynligvis også opleve, at det gør hende lidt mere sikker på benene, når hun har et par sko på :)

Det er vigtigt, at skoene passer - og ligesom børn er forskellige, så er deres fødder også meget forskellige. Nogle børn har meget brede fødder, og andre børn har smallere fødder, nogle børn har en høj vrist, andre børn har en lav vrist... Skoene skal give plads til at tæerne kan bevæge sig, de skal være lette, så hun kan løfte fødderne uden problemer. Der skal være lidt plads til at hendes fødder kan vokse, det man kalder voksetillæg, men de må ikke være for lange. Det anbefales normalt, at man har godt 1 cm. voksetillæg i en begyndersko.

Derudover skal skoene have fast hælkappe, så hendes fod bliver holdt på plads, også selvom hun ...

Annonce

... naturligt går lidt usikkert. Skoene skal også kunne justeres ind efter hendes fods bredde, så det anbefales, at du køber sko, som har snørebånd eller velcro. Hvis skoene er for lange eller sidder for løst på hendes fod, så vil hun skulle bruge kræfter på at holde skoene fast og vil derfor krumme sine tæer, ligesom hendes fødder kan glide og støde mod snuden..

Det vil være rigtig godt, hvis sålen er i gummi, så den ikke suger vand/fugt, når hun er udenfor, ligesom det er godt, hvis sålen er fleksibel. En alt for hård sål vil gøre det svært for hendes fødder og tæer at bevæge sig rigtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når man ser på små børns fødder, det vil sige børn under ca. 2 år, så kan man se, at de har meget bløde knogler og en del fedtvæv - og der er næsten ingen svang. Derfor er de første sko man giver barnet på normalt lavet uden svangstøtte. Du skal derfor vælge det man kalder "begyndersko" til din datter, da de så netop vil være lavet til små børns fødder og den bevægelse og støtte, som hun har behov for :)

Vi har i Danmark nogle rigtig gode skomærker, som du kan kikke efter f.eks. Bundgaard, Bisgaard, Angulus, Pom Pom, Superfit og Ecco... de laver alle sammen begyndersko.

Rigtig meget held og lykke i jagten på de første sko :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder