Svar: Nikken med hovedet
18. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - det er en lidt usædvanlig beskrivelse du giver og det som umiddelbart falder mig ind, er om din dreng kan have en eller anden form for epilepsi. Derfor er det rigtig godt at lægerne undersøger ham og rigtig godt, at I ikke er "sluppet af hospitalet", men at de fortsat følger jer.
Nu hvor du spørger, vil jeg naturligvis svare, men det er vigtigt for mig at sige, at du naturligvis skal lytte til lægerne og det er også vigtigt for mig at sige, at du skal passe rigtig meget på med at læse på nettet - du kan kun blive ekstra og måske unødigt bekymret, så prøv at lade være med det! :)
Der findes forskellige former for epilepsi, blandt andet det der hedder Myoklon Astatisk epilepsi. Dette ses ofte hos børn i 0-5 års alderen og er kendetegnet ved at barnet får ryk i arme og ben og at barnet "taber hovedet" - præcis som du beskriver. Barnet kan også falde eller få et decideret krampeanfald. Det er en sjælden epilepsiform og hos 1/4 af de børn den rammer, debuterer det i første leveår.
Prognosen er meget usikker, men nogle undersøgelser typer på at jo før barnet får symptomer, jo før vil man kunne behandle medicinsk og jo større sandsynlighed for at barnet kan blive symptomfri. Men der er også risiko for følger - og igen, prøv at lade være med at læse om det for det vil gøre dig rigtig ked af det og måske unødigt bekymret. Du er lige nu nødt til at holde fast i at lægerne har sagt, at det ikke ligner epilepsi og at hans EEG har været normal.
Og ja, du kan naturligvis sagtens tale med lægerne om, hvorvidt der kan være tale om tics, problemer med ørerne, forstrækning af halssener og muskler eller lignende opstået i forbindelse med fødslen ... Jeres dreng skal naturligvis undersøges grundigt så man kan udelukke andre ting.
Hvis nogle læser med, som har stået i samme situation og har gode råd med på vejen - evt. kan fortælle en "glad og positiv historie", så vil jeg gerne give den videre :)
Stort knus fra dig til mig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske