Annonce

Annonce

Svar: Hundehvalp i familien


28. februar 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Hej med dig

Tak for dit brev - dejligt at høre fra dig igen.

Og tak for din fine beskrivelse af jeres hundesituation - det lyder som en god løsning at lade din søster overtage hunden, for der er jo tilsyneladende ingen af jer der rigtig trives - heller ikke hunden, som sikkert er glad for sin nye "gamle" legekammerat:)

Jeg tænker dog, at det at sende hunden væk meget hurtigt bliver As skyld. Det er jo fordi, han ikke har kunne finde ud af at være sød ved hunden, det er fordi, han har leget for voldsomt, det er fordi, han ikke kan høre efter, hvad I siger osv. At hunden nu har måtte flytte hjemmefra - og I skal passe meget på ikke at bebrejde ham - også at jeres to ældre piger ikke bebrejder ham, for som I skriver, er de naturligt blevet meget kede af det.

Og jeg tænker faktisk, at problematikken grundlæggende måske handler om at jeres dreng ikke rigtig føler sig god nok. Han er jo egentlig glad for hunden, han ved, at det at få en hund betyder rigtig meget for jer, og han vil rigtig gerne dele den glæde sammen med jer - men han gør det forkert - og så får han skæld ud. Og problemet er også, at han nok har rigtig svært ved at vide, hvad der er det rigtige at gøre - og det vil så igen forstærke hans følelse af at være forkert. En følelse af at skulle følge jeres regler, jeres måde at gøre tingene på osv. for at være god nok - jeg ved naturligvis ikke, om det er rigtigt, men jeg tænker, at I skal prøve at overveje dette.

Hvordan er han generelt - ikke bare når det kommer til det med hunden, men hvordan har han det f.eks. i forhold til sine ældre søskende, hvordan har han det i børnehaven med at lege med de andre børn... Har I en fornemmelse af, at han nogle gange føler sig forkert i forhold til dem, og at han også der forsøger at gøre ting på en bestemt måde, fordi de så måske vil ham mere. Giver han nogle gange verbalt udtryk for, at han ikke er god nok, at han ikke dur til noget, ikke kan finde ud af af noget, at ingen vil lege med ham. Virker han generelt opgivende når noget føles lidt svært og hvordan viser dette sig...

De reaktioner I har oplevet i forbindelse med, at I har fået en hund, tænker jeg, I også må se i andre situationer. At det ikke er et "A-hunde-problem", men at han i andre situationer måske også viser, at han har det svært, at noget er svært for ham at håndtere - og så er det netop dette, som I skal hjælpe ham med - sådan på et mere generelt og bredere plan, hvis I forstår, hvad jeg mener. Fordi det så også vil gøre, at han bedre kan håndtere, når I har en hund derhjemme. Du skriver, at I har talt med en psykolog og med pædagogerne i børnehaven og jeg tænker, at de må kunne give nogle indspark her...

Med hensyn til hans forståelse af, hvad der er okay, og hvad der ikke er okay i forhold til et dyr - så tænker jeg faktisk, at han burde have en vis forståelse for dette, når han er 4 år gammel. Han vil i den alder naturligt have en vis viden om, at man skal behandle dyrene pænt, ikke hive dem i halen, ikke prikke dem i øjnene osv. for det er ikke rart. Og har han ikke den viden, fordi I aldrig har været sammen med dyr - hvilket jo kan være okay - så kan man forklare ham det, og så vil han naturligt kunne forstå, at det skal man ikke gøre, og han skal vises, hvordan man så kan være sammen med f.eks. en hund på en god måde i stedet.

Børn vil blive født med en empatisk evne. De vil fra de er ganske små kunne føle, sanse og vil reagerer på andres følelser - ...


Annonce

... f.eks. reagerer baby, hvis den mærker, at mor er ked af det, og at stemningen i hjemmet er trykket. Men, når det er sagt, så lærer børn også empati af at være sammen med andre børn og vokse og man kan sige, at den empatiske evne udvikles i samspillet med andre.

I kan godt lære jeres dreng sociale spilleregler, som at "sige tak for en gave", "tak for mad", "undskyld" osv. Men at lære, hvordan man spørger ind til en anden, at finde ud af, hvordan man skal være overfor andre, så de føler sig set og forstået, at finde ud af, hvordan man behandler f.eks. en hund med respekt - det er noget jeres dreng lærer af måden, I er omkring ham på, måden I taler sammen derhjemme, måden I guider ham, forklarer ham ting, måden hans søskende reagerer på ham, måden de leger med hinanden på osv. Og det er blandt andet derfor jeg skriver, at jeg tænker, I er nødt til at overveje lidt, hvordan han reagere i andre situationer og medtænke, om han generelt har det svært her og hvorfor...

Empati kaldes nogle gange for medfølelse - men empati er faktisk mere end det. Medfølelse kræver, at man har haft lignende oplevelser og følelser, og at man derfor føler med den anden. Empati er mere indlevelsesevne, altså en evne til at sætte sig i den anden sted og kunne fornemme, om den anden synes det er sjovt, rart osv. Ligesom det også er en evne til at aflæse andre og kunne finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre nu - skal man hoppe, løbe, sparke, slå eller...

Og selvfølgelig skal jeres dreng stadig lære en masse ting, og der er rigtig mange situationer, hvor I skal guide, forklare, sætte ord på - og også skal gøre det flere gange, så han netop begynder at forstå det og kan følge det. Det er især nu - og de næste år frem, at han f.eks. skal begynde at afkode "hvad signaler, sender den anden?", "Hvad gør den anden glad, ked af det, vred?", "Hvad betyder det, jeg gør for den anden?" Og den anden er både hunden, og de forskellige personer i jeres familie, i børnehaven osv.

Empati og dermed evnen til at sætte sig ind i andre og aflæse dem, kunne løse konflikter osv. udvikler jeres dreng derfor nu og de næste år frem. Og her er vi naturligt forskellige, så nogle mennesker har lettere ved at leve sig ind i andre, og andre har sværere ved det. Og forskel skal der naturligt være plads til.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du spørger til nogle værktøjer og jeg tænker, at det vil være en rigtig god idé at læse bøger med ham, som handler om følelser - om f.eks. at blive vred, bange, ked af det osv.
Der findes flere bøger, som netop handler om følelser og det kan være en god idé at tage udgangspunkt i en bog.

I kan også finde billeder i blade og magasiner, som I kan klippe ud - billeder som viser følelser som vrede, sorg, frygt, glæde.. overrasket, træt, nervøs... Og det kan med fordel være billeder af både mennesker og dyr. Så I kan tale om, hvordan ser man, at mennesker er glade, skræmte osv. og hvordan ser man det hos f.eks. en hund?

Du kan også bruge billederne til at tale med ham om, hvordan man kan ændre folks følelser - hvad kan f.eks. gøre nogen glade, hvis de er kede af det, og hvad gør f.eks. ham glad, ked af det, bange...

I kan også spille skuespil, hvor I hver især spiller en følelse, og den anden skal så gætte, hvad I er. Det kan også være en måde at "øve følelser" på og stille og roligt få lidt fornemmelse af, hvad det man gør, gør ved den anden :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Produktnyheder

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

2. maj 2021 | Opdragelse | 11 mdr.

Forstår hun et nej

Hej Helen Når min datter sidder med mad selv, så er hun begyndt at gemme mad...

Læs hele brevet og Helens svar


1. maj 2021 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Meget frustreret pige på to år

Kære Helen, Tusind tak for dit sidste svar omkring vores søde M med den...

Læs hele brevet og Helens svar


30. april 2021 | Opdragelse | 2 år, 8 mdr.

Anerkendelse og pjevserier

Hej Helen Tak for dit seneste svar. Det gav lidt indblik i bamsernes gode...

Læs hele brevet og Helens svar


27. april 2021 | Opdragelse | 2 år, 8 mdr.

Bør vi stoppe med at lave bamsestemmer

Hej Helen Jeg har netop hørt din podcast, med emnet om fantasivenner. Det...

Læs hele brevet og Helens svar


27. april 2021 | Opdragelse | 4 år

Fantasi og løgn

Kære Helen Atter engang tak for din brevkasse. ...Men nu til sagen: Min...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse hvis maden gemmes eller ved genopvarmning og de kan medvirke til dannelse af nitrit.

'Grønt drys' på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog gerne anvendes i varme retter, hvis de koger grundigt med.

Spædbørn og småbørn må godt få 'grønt drys' på kold mad,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år


Annonce