Brev:
Udadreagerende knap 3årig
26. september 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Udadreagerende knap 3årig
Kære Helen,
Endnu engang må jeg simpelthen have din hjælp og dit syn på sagen. Igen drejer det sig om vores søn D, som bliver 3 år til november. Han er verdens dejligste dreng som jeg er ekstrem stolt af, men han inde i periode hvor han er en rigtig lille ”bøf”, som pædagogen i vuggestuen kaldte ham.. Men tænker at jeg først lige fortæller dig om det seneste års tid, hvor der er sket lidt ting.
For et lille års tid siden, fik vi sneget hans elskede sut fra ham. Hans sut var hans et og alt, men det gjorde til gengæld også at den sad i hans mund konstant og vi frygtede at det ville gå ud over hans tænder. Det gik faktisk rigtig nemt til og han var mega sej! Tror egentlig kun det var de første dage han spurgte efter den, men ellers ikke og vi bruger bare hans elskede tiger (nusseklud), når han skal sove.
For et halvt års tid siden skiftede han stue i vuggestuen. Altså fra den stue med de mindste børn, til den stue med de lidt større vuggestuebørn. På hans gamle stue hev pædagogerne fat i os, da de syntes han var lidt hård ved nogle af de mindre børn.. Altså han var en rigtig bullerbasse, der godt kunne virke lidt volsom. Men samtidig havde han også den anden side, hvor han var ekstrem kærlig, hjælpsom hvis en var ked af det osv..
Da han skiftede stue, kom han jo over til de lidt større børn og det gik egentlig rigtig godt! (det skal lige siges at han skiftede stue grundet alder og ikke hans opførsel) På blå stue som han går nu, der forventes der selvfølgelig en del mere af børnene. De skal selv tage tøj, sko overtøj osv på. De er der selvfølgelig for at hjælpe, men de ser helst at børnene gør det selv.
Her efter sommerferien er vi også gået væk fra at bruge ble. Han har dog stadig ble på om natten. Når jeg ser tilbage, så syntes jeg der er sket rigtig mange ting for ham det sidste års tid og han har bare taget det i stiv arm!
Sidst men ikke mindst er han også stoppet med at sove lur. Det vil sige at han står op kl. ca 6 og sover 19 – 19.30 ish. Vi var ude i at putninger om aftenen tog ca 3 timer, selvom han kun havde sovet en lille time og derfor måtte vi fjerne luren.
Når men her forleden, blev jeg hevet til side af en pædagog som spurgte hvordan det går med D der hjemme. Hun syntes nemlig at han var en rigtig ”bøf” lige for tiden. Han er begyndt at ignorere én, hvis man spørg om noget. et eksempel kan være:
Mor el. pædagog: D kunne du tænke dig noget at drikke?
D: ……. Svare ikke
Mor el. pædagog: Gentager
D: Svarer stadig ikke.
Mor eller Pædagog: Hallloooo D?
D: Stadig intet svar
Og det er så der hvor jeg så plejer at sige ’ok jamen så er du ikke tørstig’ og tager det med mig igen. Det er selvfølgelig ikke altid sådan, men engang imellem.
Forleden morgen da vi ankom til vuggestuen sagde pædagogen så ’ Godmorgen D’. Han svarede hende ikke lige, men var lidt genert og virkede som om at han bare gerne ville lukkes ind, så han kunne sætte sine ting. Fordi han ikke svarede, satte hun sig på Hug foran ham, tog ham på skuldrene (ikke hårdt) og sagde meget bestemt ’GODMORGEN’. Jeg kunne fornemme at han faktisk syntes det var ubehageligt og hviskede Godmorgen.. Jeg blev faktisk bare lidt overrasket og syntes selv det var lidt for meget??
Udover dette, så er hans begyndt at være lidt hård over for de andre igen. Det kan være at kaste sand på dem, slå efter dem, give et lille skub eller lignende.
Pædagogen nævnte også at hvis han løb forbi hende eller en af de andre pædagoger, kunne han godt finde på at give dem et lille dask. Ikke slå eller noget, bare sådan et lille dask.
Når vi kommer til det med at tage tøj, sko og overtøj på, så sker det også ret tit, at han simpelthen bliver hidsig på det og simpelthen bare ikke har tålmodigheden til det. Jeg træner det meget med ham der hjemme nu og forsøger virkelig at han skal selv, men at jeg er der for at guide. Eller det vil sige bukser og underbukser og sko skal han tage på selv, det andet hjælper jeg med. Men jeg skal godt nok sige det mange gange for at få ham til at gøre det.
Men altså der hjemme ser vi ellers en dejlig dreng der elsker at bruge tid udenfor, vil meget gerne hjælpe med div. Madlavning, far der laver ting på huset osv osv. En rigtig dreng, med krudt i bagdelen.
Han er meget stærk sproglig, men det virker tit som om, at han har så mange ting han gerne vil sige, så han bliver meget ivrig. Og selvom han er dygtig sproglig, så syntes jeg nogle gange det virker som om han mangler sprog. Fx Det med at slå.. Fx her forleden dag, da vi skulle børste tænder. Klokken var mange og vi havde sagt nogle gange han skulle komme og få børstet de tænder. Til sidst gik far hen og løftede ham op og tog ham med. Der fik far lige et par dask i ansigtet.
Vores hunde tager han ret meget fat i og kan også slå på dem, men tit virker det som om at han simpelthen niver dem, fordi han bare SÅ godt kan lide dem.. Giver det mening? Vi har meget fokus på ham og de hunde og han er også god til at behandle dem pænt. Men på hans ”dårlige” dage, så er det bare konstant jeg skal bede ham om at lade dem være.. Og sådan håber jeg selvfølgelig ikke det er i vuggestuen.
Jeg er så meget i tvivl om hvad vi skal gøre. Fordi jeg syntes jo han er en fantastisk dreng som, for det meste, opfører sig ligesom alle andre børn i den alder (måske med lidt mere energi). Men jeg bliver så usikker når pædagogerne påtaler den slags ting og får lidt følelsen af, at han er et problem for dem dernede og at hans opførsel er meget unormal. Det er måske ikke sådan de mener det, men det er den følelse jeg får.
Jeg ønsker selvfølgelig at min dreng og glad og har det godt og vil gøre alt for at hjælpe ham. Men jeg ved bare ikke lige hvordan. Jeg er selv meget sensitiv og frygter tit at det er derfor han reagere sådan, fordi der er nogle behov ikke vi opfylder eller noget der er for meget af.
Som det sidste vil jeg lige nævne at vi venter en lillesøster til januar. Vi har selvfølgelig snakket med D om det, men det virker ikke som om han helt forstår det endnu, så tænker ikke det er det?
Håber du har nogle råd eller andet vi kan bruge.
Hilsen herfra