Er vores 28 mdr dreng i mistrivsel?

14. december 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Er vores 28 mdr dreng i mistrivsel?

Kære Helen,

Vi har en dejlig dreng på 28 mdr men, vi har store problemer med at han er ked af det meget af tiden.
Det har egentlig stået på i hele hans liv, med undtagelse af få måneder ind imellem hvor vi synes han er glad "ligesom andre børn".
Vores primære problem nu, er at han typisk er ked af det så snart han vågner om morgenen, ofte er meget ked af det eller "pylret" i løbet af morgenen, bliver ked af det ved tandbørstning, når vi skal have tøj og ydertøj på eller gå ned ad trappen fra lejligheden (og her er der selvfølgelig et element af 2-års "trods" med).
Aflevering i vuggestuen går typisk fint, og han er glad for at være i vuggestue og for sine pædagoger. Han er meget omsorgsfuld overfor de mindre og leger godt med de andre børn. Når vi henter bliver han typisk ked af det igen. Oftest er eftermiddagen OK.
Han spiser sjældent godt til aftensmaden.
I tiden mellem aftensmad og putning er han typisk meget glad, men når der skal puttes bliver han straks ked af det igen og det er en kamp med at få nattøj på, tandbørstning osv.
Det skal siges at han er meget mor-syg, og i de fleste situationer efterspørger han mor og jeg kan oftest trøste.

De sidste måneder er han også begyndt at sove mere uroligt. Han har altid været forholdsvis nem at putte i egen seng. Men her på det sidste bliver han ked af det om aftenen, og vil gerne at mor bliver inde hos ham på hans værelse og holder i hånd eller ligger ved siden af i sengen indtil han falder i søvn.
Dette har vi prøvet at begrænse for at ikke skabe en dårlig vane, men det kan være svært.
Ca hver anden nat vågner han omkring midnat og er ked af det, og kalder på mor. Hvis far går ind og forsøger at ...

Annonce

... putte bliver A oftest først vred, men falder til ro. Hvis jeg går ind, kan jeg ikke gå derfra før han sover igen - ellers så bliver han bare mere ked af det.

I alt, har jeg en fornemmelse af at han sover for lidt og at det er derfor han mangler overskud. Det har bare stået på så længe, og faren er bekymret for om noget er mere galt..

Vi er ved at blive slidt. Det er hårdt at føle at man ikke magter sit barn, fordi det hele tiden er ked af det. Og det er hårdt for forholdet når begge voksne mangler overskud.
Vi er rimeligt enige i opdragelsen, og at sætte faste rammer. Omend moren har lidt lettere for at give efter...

Lyder ovenstående normalt? Eller har du forslag på hvor vi kan henvende os for hjælp? Jeg tænker ikke lægen er det rigtigt da jeg er overbevis om at der ikke er noget fysisk galt. En psykolog føles heller ikke helt relevant med en 2,5-årig..

Vores dag ser sådan her ud:

05-06: A vågner, er oftest ked af det, vi tager dyne og sut med ind i sofaen og læser lidt bog til humøret bliver bedre og A efterspørger morgenmad.
06.30: Morgenmad; musli el. havregryn m. mælk el. yoghurt
7.00-7.30: Kører i vuggestue
12.30-?? Sover lur i vuggestue, ca 2h
15.30-16.00: Hentes i vuggestue, tager herefter på legeplads, bibliotek eller hjem og hygger
17:30-18.00: Aftensmad
19.00: Gør klar til putning; får nattøj på, børster tænder og læser godnathistorie i mor og fars seng.
19:30: bliver puttet i egen seng, falder i søvn 20-20:30
Har oftest en enkelt opvågning om natten.

Helt overordnet så har graviditet og fødsel været normalt. A følger sin vækstkurve og er fint med i udvikling både motorisk og kognitivt.

Venlig hilsen
opgivende forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin