Brev:
Stimulering af barn nummer to
16. november 2020
Alder:
4 mdr.
Stimulering af barn nummer to
Hej Helen
Tusind tak for hjælpen sidste gang, vi har prøvet at implementere det de sidste par dage, og alt begyndelse er svær, men vi synes, at vi er kommet godt fra start :)
Du skriver at sålænge lillesøster er velstimuleret i løbet af dagen, så er det okay, at hun ligger lidt selv, når storebror kommer hjem, men hvordan søren sikrer vi os det?
Jeg har cirka syv timer alene med hende om dagen. Meget af tiden går med amning, og hun sover næsten ikke i løbet af dagen (det har sit helt eget kapitel 😅) og derfor går der også meget tid med at “jagte” søvnen. Hvis jeg er heldig, så sover hun 2x 30 minutter og der spurter jeg rundt og ordner vasketøj, tjekket min mobil og måske når jeg at tisse - tiden er virkelig knap. Men jeg når selvsagt ikke alt, og derfor er jeg begyndt at lade hende ligge på gulvet tæt ved mig, sammen med lidt legetøj, så jeg lige kan tømme opvaskemaskinen eller lægge vasketøj sammen. Men jeg synes jo også, at det er synd at hun skal “straffes” for ikke at sove så meget og derfor er nødt til at ligge for sig selv. Men selvfølglig får jeg lavet lidt øvelser (kryds-øvelser, trille, sang-lege osv) men vil skyde på, at det er cirka en times tid fordelt over dagen.
Når jeg så ordner vasketøj eller lige går forbi hende, så får vi øjenkontakt og hun spjætter jo over hele kroppen, holder den kort og går videre, og det skærer i mig. Men er det okay?
Det er bestemt ikke, som i virkelig ikke, fordi jeg laver hovedrengøring, det er opvask og vasketøj, det absolut minimum, så der bare ser nogenlunde ud.
Min frygt er, at hun bliver understimuleret, og måske ikke får samme opmærksomhed som storebror fik, selvom jeg jo godt ved, at det er hendes lod, ved at være nummer to.
Når han så kommer hjem, så er der jo larm, og hun bliver måske stresset? Vi prøver at skærme hende, men det er svært, når hun ikke vil sove i barnevognen.
Hun er glad, følger fint hendes udvikling, så måske jeg ikke skal være så bekymret, men det giver mig virkelig ondt i maven.
Glæder mig til at høre fra dig :)
Kærlig hilsen
S