8 måneder - søvn

5. december 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

8 måneder - søvn

Kære Helen

Tak for dit udførlige svar på vores sidste brev! Her kommer endnu et spm. vedr. søvn.

Vi er totalt i søvnkrise herhjemme og har været det længe. Lige nu er det værre end nogensinde før, fordi der er forkølelse oveni.

Vores søn bliver puttet til natten omkring kl. 19-20. Jeg prøver at amme ham i søvn, men han kan ikke falde i søvn ved brystet længere - han falder dog en del til ro. Når han er færdig med at spise, tager jeg eller min kæreste ham op og vugger ham blidt i vores arme (intet andet virker), og vi kan efter 3-4 forsøg få ham lagt i halvvågen tilstand i egen seng, hvor han selv falder helt i søvn. De første 3-4 gange, bliver han ked af det, når vi lægger ham, så vi tager ham op igen og starter forfra, men det lykkes altid at få ham lagt til sidst - også uden al for megen gråd. Hvis vi ikke vugger ham, er fanden løs i Laksegade.

Problemet er: efter ca. 2 timers søvn vågner han grædende, og jeg ammer ham fra begge bryster. Han falder godt til ro, men er vågen, og jeg kan ikke få ham til at falde i søvn, mens jeg ammer. Han kan KUN kan falde i søvn, hvis en af os vugger ham i vores arme, og han panikker fuldstændig hver gang, han bliver lagt - om det så er i hans egen eller vores seng. Vi har også at vugge ham i dyb søvn og herefter lægge os ned med ham i vores seng, mens vi har et fast greb om ham, så han ikke vågner - men det gør han altid! For tiden er vi i gang med det helt vilde ...

Annonce

... natteroderi i op til 3 timer hver nat, og det er vildt hårdt - både for ham og os. Forleden måtte jeg putte ham i klapvogn midt om natten - det virkede, men er jo ikke en god løsning.

Når han først finder søvnen (efter flere timer), sover han relativt tungt indtil tidlig morgen, hvor jeg igen ammer ham og underligt nok relativt let kan lægge ham fra mig - det har ellers altid været omvendt, let at putte efter første amning, svær at putte tidlig morgen. Han sover bedst sammen med sin far, sover mere uroligt, når det er mig, der ligger med ham - måske er det mælkeduften?

Vi synes, det er benhårdt og tungt med al den vuggen, og jeg forstår ikke, hvorfor vi pludselig er endt der. Han var også sådan, da han var helt lille baby, men vi var egentlig kommet væk fra det. Han sov på eget værelse, men er nu kommet ind til os, og det har desværre ikke hjulpet. Lige nu sover vi på skift, men det er meget lidt søvn, vi får, for den, der sover, bliver hele tiden vækket af hans gråd. Vi aner simpelthen ikke, hvad vi skal stille op. Er det bare sådan, det er? Skal vi bare vente tålmodigt på, at det vender? Kan vi gøre et eller andet anderledes?

Lurene er forresten helt anderledes. Han sover ude i klapvogn og sover virkelig gode lure. Om dagen er han megaglad, men meget tryghedssøgende (især, hvis vi er ude eller har besøg) og til tider ret morsyg.

Glæder os til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
et par søvnige forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder