7,5 måned - søvn og måltider

15. november 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7,5 måned - søvn og måltider

Kære Helen

Vi har en dejlig dreng på 7,5 måned.

Han har altid været meget aktiv og nysgerrig. Aldrig sovet ret godt om natten (bortset fra en periode fra 3-4,5 måned, hvor han faktisk sov formidabelt). Lurene i løbet af dagen går bedre. Han vejer ca. 8,5 kg og er omkring 71 cm lang. Blevet fuldammet indtil ca. 4,5 måned, hvor vi så småt opstartede fast kost, fordi han var meget interesseret i den mad, vi spiste. Været forstoppet siden, han var 5 uger, og bliver det stadig meget, hvis han ikke får lactulose dagligt.

Han bliver nu ammet 4 gange/døgn og får 4-5 måltider (3 hovedmåltider, 2 mellemmåltider, og morgenmad er for det meste slået sammen med første mellemmåltid, da det er svært at nå to måltider inden første lur).

Vores søn er meget motorisk interesseret, og der er virkelig fart over feltet non-stop. Han stod på alle fire og rokkede, da han var 5,5 måned, kravlede, da han var 6 måneder og begyndte et par uger efter at rejse sig op ad ting. Nu kravler han og rejser han sig op od alt, han kommer i nærheden af med stor sikkerhed.

Vi bøvler gevaldigt med to ting herhjemme, og vi er efterhånden virkelig udmattede og føler, vi har prøvet rigtig mange forskellige ting.

1. Nattesøvnen. Den er bare fuldkommen horribel for tiden. Har aldrig været særlig god, men skrækkelig de sidste par måneder. Han er for det meste svær at putte om aftenen. Det tager ikke nødvendigvis mere end 30 min., men det er aldrig ud store protester og gråd. Vi kører op-og-ned-metoden, og tager ham altid hurtigt op, hvis han bliver ked af det, men er opmærksomme på, at han falder i søvn nede i sengen. Når han er faldet i søvn, sover han maks. 3 timer, så ammer jeg ham, og han sover igen et par timer (en sjælden gang imellem mere).

Herefter starter det - vågner i tide og utide. Virker enormt utryg og vil kun være i vores favn. Falder til ro, når vi vugger, men panikker ofte, når han bliver lagt - græder og ligger og basker med armene. Stopper først, når vi tager ham op og holder ham tæt. Kommer ofte op i vores seng, og kan her sove lidt roligere, men er nu også begyndt at vågne hyppigt her og kan kun finde ro, hvis vi vugger i armene. Især fra kl. 5 er det helt forfærdeligt, og ofte er han vågen on/off i halvanden time.

Vi prøver at holde lidt igen med vuggeriet, for vi var faktisk lige kommet væk fra det, men det er svært, for intet andet virker - måske amning, men vil ikke fylde ham for meget med mælk. I løbet af dagen er han så småt begyndt at reagere på det, hvis jeg forlader rummet, og når vi er ude blandt mange mennesker (f.eks. til stimulastik) søger han mig meget og virker lidt utryg - tænker selv begyndende seperationsangs?

2. Måltiderne. Går meget blandet. Vil helst styre showet selv, og bliver ofte sur på skeen. Rejser sig op i stolen og vil have fingrene i alt det, vi sidder med, selvom han selv sidder med kop, tallerken/skål, ske/gaffel og alle mulige gumle-snacks. Bliver ofte meget hidsig og sidder og tramper med fødderne. ...

Annonce

... Begynder som regel at græde til sidst og bliver først glad, når vi bærer ham ud i bad - det elsker han til gengæld.

Vores dagsplan ser ca. sådan her ud:

Ca. 5: ammes og sover lidt videre.

6-7: vågner. Ikke særlig udhvilet pga. dårlig nattesøvn, men kan ikke få ham tilbage i søvnen.

6.30-7.30: morgenmad + mellemmåltid. Havregrød eller øllebrød med frugtmos + rugbrødsbjælker med smør eller nøddesmør + frisk frugt i hånd. Vand af kop.

8.30-9: første lur, som oftest varer 1,5-2,5 time. Altid i klapvogn. Tager ikke lang tid at få ham til at sove, men skal altid lige protestere lidt.

10-11: vågner fra lur. Herefter frokost, som er grøntsagsmos med fisk eller kød. Sidder selv og gumler på rugbrød + agurk + evt. fiskefrikadelle eller lign. Vand af kop.

12-13.30: ammes fra begge bryster og sover dagens anden lur, som oftest varer 1,5 time. Sover også i klapvogn her.

13.30-15: vågner. Får mellemmåltid ifa. flerkornsgrød med frugtmos + frisk frugt i hånd. Vand af kop.

Springer for det meste powernap om eftermiddagen over, men kan engang imellem have brug for den, hvis dagen er startet meget tidligt.

17-18: aftensmad. Spiser meget af det samme som os, men supplerer altid med grøntsagsmos.

19-20: puttes til natten.

Ca. 22-23: vågner og ammes fra begge bryster.

Herefter er det lidt noget rod. Han får ofte placeret sig i stillinger, han ikke kan komme væk fra og bliver meget ked af det. Virker utryg, og søger meget vores favn. Kan nogle nætter vågne hver/hveranden time. Engang vågner han først omkring kl. 1-2, hvor han skal have hjælp til stillingsskift og kan sove videre. Meget, meget sjældent sover han uden opvågning fra 22/23-5, men det sker næsten aldrig længere. Nogle nætter er bedre end andre, men for det meste, er han svær at lægge fra os, når han først er vågen, fordi han bliver så ked af det, så vi må vugge ham - prøve at lægge ham - vugge ham igen osv. Er meget opmærksom på ikke at amme unødigt og således fylde hans mave med mælk.

Vi gør virkelig alt for at aktivere ham og køre ham træt i løbet af vågentid, og jeg synes selv, vi giver ham oceaner af kærlighed og tryghed. Vi snakker med ham, danser med ham, tumler, synger, går tur i klapvogn, går til stimulastik osv. Jeg gør meget ud af måltiderne og laver al maden selv, og så kan jeg ikke lade være med at blive lidt ked af det, når måltiderne ikke er hyggeligt og han egentlig bare virker utilfreds - måske er det ulogisk, for han er jo bare en baby, men det påvirker mig meget. Og så er vi selvfølgelig dødudmattede pga. søvnmangel og fuld smæk på i løbet af dagen.

Vores søn har lige haft en lang periode (efter han lærte at kravle), hvor han har været i rigtig godt humør i dagtid, men for tiden halter det virkelig, hvilket nok ikke er så underligt, for han må også være dødtræt med de nætter.

Har du nogle gode tips og tricks? Gør vi noget galt? Hvad sker der - er det bare en naturlig del af hans udvikling?

Kærlig hilsen
To trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder