Hjælp til søvn - 4.5 måned

1. marts 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til søvn - 4.5 måned

Hej Helen.

Vi har en dejlig søn på 4,5 måned, som er sent oppe og ikke kan falde i søvn om aftenen uden han ammes til han sover tungt. Det er ved at være lidt strengt, derfor vil vi meget gerne have råd til hvordan vi ændrer på dette.

Her er lidt forhistorie:
Han er født ved akut kejsersnit, og vi var indlagt en uge efter fødslen fordi han havde fået en hård medfart.
Han har haft behov for meget nærhed og tryghed, og har hele tiden været meget tæt på os.
Han udvikler sig som han skal, er glad og god til kontakt.
Han ammes og får flaske om aftenen fordi min mælkeproduktion går lidt ned om aftenen.

En uge efter vi kom hjem startede han med at skrige og være ulykkelig i to-tre timer hver aften.
Han har haft problemer med maven i form af luft og våde prutter, han kan fortsat være lidt følsom i maven.
Det har ikke gjort nogen forskel at undlade komælk i min kost.
Det har fra starten været umuligt at få ham til at sove før kl. 23, ogvi har aldrig bare kunne lægge ham direkte i sengen når han skal sove om aftenen.

Ovenstående gjorde at den eneste måde han kunne finde ro og falde i søvn om aftenen var, i vores arme eller på min mands bryst, for jeg lugtede af mælk så han blev urolig og endte med at få for meget i sin mave.

Det har så ændret sig til at han først falder i søvn når han ammes. Typisk tager det 2-3 timer, for hver gang han falder I søvn hos mig og vi lægger ham i egen seng, vågner han og er meget utilfreds og ulykkelig, selvom vi sidder med hånden på ham og beroliger ham, han vil ikke have sut. Det gentager sig normalt 3 gange, før han forbliver sovende, og så sover han ...

Annonce

... ofte 5-6 timer.

Hvis han vågner om natten og er sulten er det intet problem at lægge ham igen efter måltidet.

Døgnrytmen er typisk at han vågner ved 6 tiden om morgen, ammes og sover lidt igen.
Så er vi oppe ca. 7.30. pusler, leger og spiser inden han puttes i barnevogn.
Han tager en lur formiddag, eftermiddag og så en powernap sidst på dagen hvis han har brug for det.

Fra kl. 17 er han typisk vågen her ammes han, og får flaske MME ved 19.30-20 tiden.
Ved den tid er han tydelig træt og vi har forsøgt at putte ham ved den tid, men det giver en del balllade og er ingen succes.
Så efter flasken er det enten bad, hygge eller afslapning, vi går i seng kl. 21, og så starter det hele... og han sover tidligst kl. 23.

Jeg ved godt at han er blevet vant til at sove når ham er tæt på os, og vi selv har været med til at skabe den situation vi er i. Men vi vil virkelig gerne have vendt bøtten og få dine råd ?

Ift. Lurene om dagen, så kan han også være temmelig utilfreds når han puttes i barnevognen. Når vi så går rundt falder han gradvist til ro.
Tidligere sov han 2-3 timer ved hver lur, men aktuelt er det 40 min - 1 time så vågner han med et skrig og er ked af det.
Ved du hvad der gør at han vågner på den måde?

Om morgen vågner ham stille og roligt og er glad, og ved hans lure er han altid ked af det når han vågner og har faktisk været sådan helt fra starten - og det gør mig lidt ked af at det er sådan en opvågning han får. (ørene er tjekket).

Vi håber meget du kan og vil rådgive os, jeg har læst din bog om søvn men syntes ikke jeg kan finde svar på ovenstående.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor