Hjælp til søvn - 4.5 måned

1. marts 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hjælp til søvn - 4.5 måned

Hej Helen.

Vi har en dejlig søn på 4,5 måned, som er sent oppe og ikke kan falde i søvn om aftenen uden han ammes til han sover tungt. Det er ved at være lidt strengt, derfor vil vi meget gerne have råd til hvordan vi ændrer på dette.

Her er lidt forhistorie:
Han er født ved akut kejsersnit, og vi var indlagt en uge efter fødslen fordi han havde fået en hård medfart.
Han har haft behov for meget nærhed og tryghed, og har hele tiden været meget tæt på os.
Han udvikler sig som han skal, er glad og god til kontakt.
Han ammes og får flaske om aftenen fordi min mælkeproduktion går lidt ned om aftenen.

En uge efter vi kom hjem startede han med at skrige og være ulykkelig i to-tre timer hver aften.
Han har haft problemer med maven i form af luft og våde prutter, han kan fortsat være lidt følsom i maven.
Det har ikke gjort nogen forskel at undlade komælk i min kost.
Det har fra starten været umuligt at få ham til at sove før kl. 23, ogvi har aldrig bare kunne lægge ham direkte i sengen når han skal sove om aftenen.

Ovenstående gjorde at den eneste måde han kunne finde ro og falde i søvn om aftenen var, i vores arme eller på min mands bryst, for jeg lugtede af mælk så han blev urolig og endte med at få for meget i sin mave.

Det har så ændret sig til at han først falder i søvn når han ammes. Typisk tager det 2-3 timer, for hver gang han falder I søvn hos mig og vi lægger ham i egen seng, vågner han og er meget utilfreds og ulykkelig, selvom vi sidder med hånden på ham og beroliger ham, han vil ikke have sut. Det gentager sig normalt 3 gange, før han forbliver sovende, og så sover han ...

Annonce

... ofte 5-6 timer.

Hvis han vågner om natten og er sulten er det intet problem at lægge ham igen efter måltidet.

Døgnrytmen er typisk at han vågner ved 6 tiden om morgen, ammes og sover lidt igen.
Så er vi oppe ca. 7.30. pusler, leger og spiser inden han puttes i barnevogn.
Han tager en lur formiddag, eftermiddag og så en powernap sidst på dagen hvis han har brug for det.

Fra kl. 17 er han typisk vågen her ammes han, og får flaske MME ved 19.30-20 tiden.
Ved den tid er han tydelig træt og vi har forsøgt at putte ham ved den tid, men det giver en del balllade og er ingen succes.
Så efter flasken er det enten bad, hygge eller afslapning, vi går i seng kl. 21, og så starter det hele... og han sover tidligst kl. 23.

Jeg ved godt at han er blevet vant til at sove når ham er tæt på os, og vi selv har været med til at skabe den situation vi er i. Men vi vil virkelig gerne have vendt bøtten og få dine råd ?

Ift. Lurene om dagen, så kan han også være temmelig utilfreds når han puttes i barnevognen. Når vi så går rundt falder han gradvist til ro.
Tidligere sov han 2-3 timer ved hver lur, men aktuelt er det 40 min - 1 time så vågner han med et skrig og er ked af det.
Ved du hvad der gør at han vågner på den måde?

Om morgen vågner ham stille og roligt og er glad, og ved hans lure er han altid ked af det når han vågner og har faktisk været sådan helt fra starten - og det gør mig lidt ked af at det er sådan en opvågning han får. (ørene er tjekket).

Vi håber meget du kan og vil rådgive os, jeg har læst din bog om søvn men syntes ikke jeg kan finde svar på ovenstående.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

11. juli 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kostplan 4 måneder

Kære Helen Min dreng er nu blevet 4 måneder, og han får fuld flaske. Han...

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor