Hjælp til færre opvågninger og afvænning af bryst om natten

27. juli 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Hjælp til færre opvågninger og afvænning af bryst om natten

Hej Helen

Facts:
• Søn 10 måneder
• Puttes til lur i barnevogn uden at blive ammet inden (den skal trille før han falder i søvn)
• Vil ikke bruge sut, bamse eller puttedyr
• Finder kun trøst ved bryst
• Vil kun falde i søvn ved mors bryst eller hvis far går rundt med ham wrappet i dyne
• Skal starte i vuggestue d. 15 august
• Bliver ammet ca. 3-4 gange i løbet af dagen og aften og mange gange om natten
• Spiser godt med mad – og spiser alt det vi får.

Udfordringer:
• Vågner mange gange om natten og kan kun falde til ro ved brystet - mor vil gerne af med nogle af natamningerne og de mange opvågninger
• Vil kun falde i søvn ved mors bryst eller hvis far går rundt med ham wrappet i dyne

Vores søn på 10 måneder har altid sovet på samme værelse som os, men for det meste af tiden i egen seng. De seneste par uger har han dog sovet mere og mere i vores seng fordi der er foregået meget i form af besøg fra udlandet, ferie og generelt ændringer af rutiner som har påvirket ham. Det seneste stykke tid har han haft mange flere opvågninger om natten samt et større behov for at sutte ved brystet - hvilket jeg påtænker er fordi han har søgt tryghed. For det meste spiser han en lille smule, men ellers sutter han bare lidt og falder så i søvn igen.

Vi har prøvet at det er far som trøster om natten, og det går en gang imellem, men for det meste bliver han bare mere ulykkelig, græder og når det går rigtig vildt for sig, så kaster han sig bagover og skriger – så det ender altid med at han kommer over i favnen til mig og så ammer jeg til der igen er ro. Det er til stor frustration for os alle. Far vil rigtig gerne kunne hjælpe mig mere om natten, og jeg er lidt bekymret for hvordan jeg skal hænge sammen når jeg starter på arbejde lige om lidt.

I sidste uge prøvede vi så at flytte ham ind på eget værelse, for at se, om det kunne hjælpe lidt på de mange opvågninger hvis han ikke kunne lugte/høre mig. Inden vi flyttede ham på eget værelse, diskuterede vi meget hvorvidt det var ”bedst” at flytte ham inden eller efter nedtrapning af amningerne (og valgte at gøre det inden) – vi diskuterer stadig dette, og er helt ærlig i tvivl? Hvad tænker du?

For, at det ikke blev for stor en omvæltning for ham har jeg sovet på en madras på gulvet ved siden af ham – således at han kunne vænne sig til værelset.

Vores dagligdag ser nogenlunde sådan ud:
Vågner mellem 6-7 hvor jeg ammer liggende i sengen. Vi putter lidt videre og står så op.
Vi spiser morgenmad omkring 7.30 tager tøj på og leger.
Mellem ...

Annonce

... 8.30-9 får han snack. Mellem 9-10 bliver han puttet til lur hvor vi går en tur – førhen fik han bryst inden lur, men den har vi fjernet)
Han er begyndt at sove længere til denne lur. Normalt har den varet omkring 40 minutter, men på det seneste er den omkring 1time og 15 min.

Når han står op fra lur bliver han tilbudt vand og så spiser vi oftest frokost.
Mellem 13-14 bliver han puttet igen – tiderne har rykket sig fordi han både sover lidt længere om morgenen og til hans formiddagslur. Det svinger dog stadig meget hvor længe han sover.
Eftermiddagsluren varer lige for tiden også omkring 1-1,5 time – også i barnevogn med en gåtur eller bevægelse for at falde i søvn

Når han kommer op efter denne lur bliver han tilbudt bryst.
I løbet af dagen søger han brystet meget, men vi prøver at aflede ham og give ham vand i stedet.
Han får selvfølgelig vand til alle måltider.

Vi spiser aftensmad mellem 17.30-18. Vi bruger ofte en del tid ved bordet, for han synes det er hyggeligt at sidde der og ”snakke” – det er ikke altid at han spiser så meget.
Derefter leger vi.
Natrutinen er stort set altid den samme:
Skifter til nattøj, får natgrød, børstet tænder, siger godnat til fuglene udenfor, ruller gardinet ned, bliver lagt til brystet og spiser imens mor synger 2 sange. Jeg når oftest at lægge ham i hans seng inden han er helt væk, således at han registrerer at han er i sengen og ikke i mine arme. De sidste par dage er han dog livet helt op så snart ryggen har ramt madrassen, og så har han holdt fest. Drejet rundt i sengen, nærmest stået på hovedet, rejst sig, grint, rakt tunge. Far er derfor kommet og har taget over. Han går rundt med ham i dynen og synger til han sover, men der er blevet grædt en del.

Derefter bliver han lagt i sengen og så sover han til omkring 23-24 tiden hvor han vågner og bliver ammet.
Og så starter natteshowet – det er meget forskelligt hvor mange gange han vågner – men det er yderst sjældent at det kun er én gang.

Jeg har kunnet læse, at du har anbefalet andre at give mælk omkring 23-tiden. Vi har de sidste par dage prøvet at far har givet natmælk på flaske (i stedet for amningen) og han har drukket omkring 100-120 ml, men vi oplever stadig at han vågner mange gange.
Vi har prøvet at tilbyde ham vand om natten, men han nægter og bliver hysterisk. Og hvis han er ked af det, så kan vi også godt glemme mælkeflasken, for så er det kun brystet der dur.

Har du nogle gode fif til et par udbrændte og meget frustrerede forældre?

Vi ser frem til at høre fra dig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder