Brev:
Søvnproblemer der pludselig er opstået
19. januar 2022
Alder:
3 år, 1 mdr.
Søvnproblemer der pludselig er opstået
Kære Helen
Vi har en dejlig sund datter på 2,5 der trives. Både hjemme og i vuggestuen er hun glad, frisk og der er gang i den. Hun har altid været virkelig god til at falde i søvn selv på bogstaveligt 5 min uden hjælp. Vi har altid tænkt at det var fordi hun sov i egen seng (bedside crib) fra hun var nyfødt og sidenhen har sovet i egen seng på eget værelse uden problemer.
For nogle måneder siden begyndte hun at ville sove i vores seng med os. Der var ikke noget specifikt - måske en kortere sygdomsperiode - men ellers ikke noget der var ændret for hende. Hun sagde konstant “jeg vil sove i den store seng” og græd som pisket hvis vi lagde hende på eget værelse. Vi valgte at tænke det var ok for en periode.
Sidenhen er hun så begyndt at have meget lange putninger. Vi er altså gået fra at vi kunne lægge hende og sige “godnat” og gå ud til at vi nu går frem og tilbage og synger og nusser.
Det tager ca 1 time, nogle gange lidt mere. Hun er tydeligvis træt og det har altid været tydeligt at hun var træt omkring kl 19.00. Det har ikke hjulpet tidligere t skrue på hendes sengetid.
Til middagslur sover hun i barnevogn udenfor og der falder hun hurtigt i søvn uden problemer både i vuggestue og hjemme. Hun sover altid ca en time herhjemme til middag og godt 2 timer i vuggestuen - men hun er lige svær at putte.
Det virker meget som en tryghedsting. Som om hun pludselig er blevet overbevidst. Hun er aldrig ked af at skulle i seng og siger altid godnat. Hun bliver også liggende i sengen men råber efter os og græder når vi går ud. Jeg har prøvet at sige jeg står udenfor døren og hænger tøj op og andet. Men hun vil have os helt ind i sengen og ae og synge. Så det er frem og tilbage konstant. Jeg forsøger at lave aftaler og sige “to sange og så skal du sove, for så skal mor ned og vaske op” og hun accepterer og siger det er en aftale, men kalder så få min efter jeg er gået ned.
Skal vi bare acceptere at hun mangler lidt mere tryghed og følelsen af at vi er der eller kan vi gøre noget? Jeg er nervøs for at vi skaber dårlige sengevaner og er så ærgerligt over at vi har haft et barn der i to år sov i egen seng og faldt i søvn af sig selv til det her.
Hun er virkelig glad og trives, så jeg har svært ved at senat det er utryghed fra noget omkring hende. Vi har også holdt fast i helt samme sengeritualer som er meget korte. Ofte et bad ca 1 time før sengetid, ble på og så aftengrød og tandbørstning. Det er lige som om at hun har opdaget at der er en mulighed for at vi er hos hende, og nu ligesom ikke kan komme tilbage til at skulle falde i søvn af sig selv. Har mange venner der ligger med deres barn til de sover og/eller samsover. Så jeg føler egentlig at vores problem er meget normalt. Der er bare en stor kontrast til hvordan det har været.
Lang smøre. Håber du kan hjælpe lidt med nogle gode råd.