Baby knap 8 mdr. - ammes hele natten

25. september 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Baby knap 8 mdr. - ammes hele natten

Kære Helen,

Jeg skriver til dig ang. min datter, som er fra 3. feb 2021 og derfor næsten 8 mdr. gammel.

Hun har haft en svær start på livet og døjet med både forstoppelse, luft i maven samt refluks (forstoppelses- og luftbetinget refluks formodentligt).

Hun har skreget RIGTIG meget og er først kommet i rigtig trivsel for 4 uger siden, hvor vi så en markant ændring næsten fra den ene dag til den anden, hvor hendes gylpen blev væsentlig mindre og hun pludselig ville ligge på maven og kigge på legetøj mm. Indtil da har hun næsten kun været i min favn på en yoga-bold og oftest med mit bryst i munden, da hun ikke har villet bruge sut. Dette indtil for 1 uge siden hvor hun pludselig tog imod sutten og for et par dage siden accepterede hun også flasken (med vand), så der sker rigtig mange gode ting lige nu.

Vores dagsplan ser ca. sådan ud:
06:00 - Vågner
07:00 - Morgengrød (hirsegrød) + vand
08:30 - Amning og puttes til første lur
08:45-09.15/30 - Sover lur i barnevogn der triller
10:30 - Grøntsagsmos (vil KUN spise helt smooth konsistens, så vi giver hende dem fra Ellas Kitchen - har de bare en lille smule mere konsistens/bid, nægter hun fuldstændig)
12:00 - Amning og puttes til anden lur
12:00-13 - Sover lur i barnevogn der triller eller står stille
14:00 - Eftermiddagsgrød
15:30 - Amning og puttes til tredje lur.
15:30-16:00 - Sover lur, ofte ved bryst. Ved denne lur er udfordringen at storesøster på 2 år er kommet hjem, og jeg ikke kan komme ud og trille med ...

Annonce

... barnevognen, hvorfor det oftere bliver ved mit bryst, som hun elsker at sove med i munden.
18:00 - Grøntsagsmos
19:00 - Ammes og puttes til nat (ammes i søvn til nat, men ikke til de andre lure i løbet af dagen)

Vi kører meget strikst med en vågentid på 2,5 time mlm. alle lure dagen igennem, hvilket virker rigtig godt for os og så ofte lidt længere vågentid til sidst.

Så kommer natten:
Her kan hun ammes kl. 20, 21, 22, 23, 00, 01, 03, 05..... Jeg screenshotter på min tlf hver gang hun ammes og det er MANGE gange og kun flere og flere de sidste par uger. Jeg prøver at få hende videre i søvnen ved at nusse hende, synge, "sssh", men hun begynder ret hurtigt at brokke sig og senere skrige, hvis ikke hun får brystet. Jeg synes faktisk, at hun ofte spiser godt af brystet, når hun får det (jeg har altid haft meget mælk og kan mærke, at hun får store måltider der natten igennem). Hun vejer 9,3 kg og er 69 cm lang, så hun er også godt i stand, men ville jo tænke, hun fik opfyldt sit madbehov i løbet af dagen? Vi giver hende i hvert fald så meget hun overhovedet kan spise til alle måltiderne.

Jeg er meget splittet omkring, hvorvidt det er for tidligt "at tage en kold tyrker", hvor min mand tager over? Jeg ved, at hun vil skrige SÅ meget og frygter, hun vil skrige, til hun går omkuld af udmattelse, men er efterhånden også så træt, at der må ske noget. Så håber, du har nogle gode forslag til at nedbringe antallet af amninger om natten?

På forhånd tusind tak.

Bedste hilsner,
Sofia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor