Brev:
Vågner om natten og opsøger mor og far
3. august 2021
Alder:
2 år
Vågner om natten og opsøger mor og far
Hej Helen,
Mange tak for dine tidligere svar. Det går meget bedre med at få vores søn til at sove om aftenen. :-)
Da jeg skrev sidst, havde vores søn er tremmeseng med sengehest. Altså en seng han kunne kravle ud af, når han blev puttet. Dette var en udfordring, fordi han så ville op og sidde og derfor endte putning ofte i vores seng.
Vi har nu erstattet den åbne tremmeseng med en juniorseng. Dvs. blot en større seng, men fortsat med muligheden for at kunne kravle ud.
Vi har fået styr på rutinerne allerede fra han kommer hjem fra dagpleje og så frem til putning. Putning fungerer nu på den måde, at ham og jeg sidder i hans seng, men vi læser én godnathistorie fra en af hans godnathistoriebøger som han får lov at vælge. Når vi har læst historien lægger vi os ned i sengen sammen. Han med sin dyne og pude, jeg med hans “pyntepude” og hans tæppe. Jeg sætter hans 3 godnatsange på repeat, som får lov at spille til han sover. Jeg lukker øjnene og lægger en arm over/om ham. Han rumsterer lidt rundt, nuldrer min arm og falder så i søvn. Nogle gange tage hele seancen 15 minutter, nogle gange op til 45 min., - ofte ca. 30 minutter - men det er sjældent med protester nu.
Så sover han fint der i et par timer. Når vi så lukker ned og trækker i soveværelset, så går der sjældent ret længe før han vågner. Der sker én af to nedenstående ting:
1. Han græder højlydt og vi kan høre, at han er på vej ud af sengen. Jeg “går ham i møde” på hans værelse eller i gangen, for at få ham tilbage i sin seng, men han forsøger at komme udenom mig, for at komme i soveværelset. Hvis jeg løfter ham op, vrider han sig og græder. Han ender hos os og falder oftest hurtigt i søvn igen.
2. Vi har ikke hørt han er vågnet og stået ud af sengen. Han er selv kommet i soveværelset og kravler op i vores seng. Hvis jeg forsøger at tage ham retur på eget værelse, begynder han at græde og han ender alligevel hos os.
Med det sagt, lykkedes det enkelte gange at putte ham i egen seng igen, men ikke så tit. Jeg har ikke noget imod at lægge i hans seng til han sover videre, når det lykkedes.
Han bruger sut, men ikke sovebamse/-klud, men derimod bruger han tit min arm til at nuldre sig til ro. Kan han læres at bruge noget andet end min arm?
Jeg oplever tit, at han er ret varm om natten. Tit er hans hovedpude og hår helt vådt, men han føles ikke varm i nakken eller på resten af kroppen. Han sover som regel i lange ærmer og bukser (uden sokker), da han sparker dynen af sig. Han har hen over sommeren mest sover i t-shirts, men så føles, især hans ben, meget kolde. Hvad kan jeg gøre her?
Jeg håber du kan hjælpe os lidt videre, igen, så vi forhåbentligt snart kan komme helt i mål. :-D
Hilsen en lidt mindre træt mor end tidligere