Sove i egen seng - 22 mdr.

22. juli 2020

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Sove i egen seng - 22 mdr.

Hej Helen,

Tak for dig! ☺️

Vi er førstegangsforældre og syntes at det har været noget af en opgave og løfte! Vores datter Asta er idag 22 mdr.

Hun er noget af et lille livstykke. Hun er fyldt med energi, glad, udadvendt og simpelthen så sjov! OG hun har allerede sin egen mening og et temperament! Jeg er rødhåret og det er Asta indvendig... 😂

I løbet af den første mdr. fandt vi frem til nogle af dine bøger, fik dem købt og har været SÅ glade for dine råd! De forskellige råd du giver, de situationer du fortæller giver rigtig god mening for os og det er noget vi kan forholde os til!

Jeg oplever, efter at være kommet ind i denne børne-verden, at der er utrolig mange forskellige holdning, metoder osv...

Men du giver rigtig god mening for os! ☺️

Vores udfordring ligger i at vi skal lære vores datter og falde i søvn selv og i hendes egen seng.

Vores dag forløber sig som følgende:

Vi står op kl.6 - rugbrød eller havregryn til morgenmad med mælk
I vugger kl.8
Formiddagsfrugt kl.9
Frokost kl.11 - rugbrød eller varmt mad med vand

Middagslur ca. kl.12.30-14
Formiddagsfrugt kl.15 - typisk en bolle eller knækbrød
Hentes kl.15.15

Aftensmad kl.17.30 - vi spiser næsten alt
Aftensnack kl.19.30 - halv rugbrød med smør
Puttes kl.20

Vi pusler, får aftensnack, børster tænder og så går vi i seng. (Dette tager ca. 30 min)

Vi skiftes med at putte, læser 2 pixibøger, snakker om dagen der er gået, synger/nusser. Dette tager ca. 10-15 min og herefter får Asta et skud energi af en anden verden. Hun roder rundt og snakker og synger.... Når vi forsøger og gå fra hende bryder hun fuldstændig sammen! Hun køre op i en spids og hun er rigtig svær og få ned på jorden igen. Så vil hun op og vi kan overhovedet ikke få lov til at lægge hende ned i sengen igen. Asta puttes pt. i vores seng. Alt dette tager ca. 5-6 kvarter! Hver aften.....

Vi har alle 3 sovet i samme rum ...

Annonce

... (Asta har sovet i egen seng) indtil for 5 uger siden. Der er vi flyttet hjem til min mor, da vi skal flytte d.25/7 til et midlertidigt sted også håber vi på at kunne flytte i vores nye hus til april næste år.
Her har Asta fået sit eget værelset det gik super godt i starten (den første uge, så blev hun forkølet og vågnede om natte og kom ind til os) med at putte hende i vores seng også kunne vi flytte hende over i hendes egen seng og hun sov til næste morgen.

Det skal lige siges at da Asta var 7-8 mdr. kunne vi lægge hende i egen seng og hun faldt i søvn indenfor 10 min. Det er på ingen måde det vi håber og forventer kommer til at ske igen. Asta har aldrig været den store fan af at falde i søvn om aftenen og hun er sikkert en af dem, som naturligt klare sig med min. antal timers søvn.

Men hvis bare vi kunne nå dertil, hvor vi kan lade hende ligge selv i sengen og så falder hun i søvn, når hun er klar. Det gør jo ikke spor at hun ligger og snakker med sig selv. Jeg føler bare at vores tilstedeværelse, gør at hun har svære ved at slippe dagen og finde ro.

Vi har forsøgt tidligere (sidst for 4 mdr siden) og praktisere stryge-metoden, hvor hun hele tiden kan se mig.
Vi har brugt metoden, hvor jeg kigger ind til hende med små mellemrum.
Vi har forsøgt og putte hende sent, så det kun tog 20-30 min før hun faldt i søvn (i vores seng) men efter 2 uger med dette, kunne hun overhovedet ikke hænge sammen. Hun var træt hele tiden, pivet og vi havde flere konfrontationer med hende end ellers. Hun var tydelig påvirket af den manglende søvn.

Vi har forsøgt og give de forskellige metoder tid til at virke, men det har ikke haft nogen effekt. Vi har nok ikke været ihærdige nok.

Men vi er klar til at gå all in, så vi alle kan få en god nattesøvn, give vores datter selvtillid til at sove selv, med hjælp fra dig. 🙏🏻🤞🏻

Jeg glæder mig til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Astas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.