Brev:
Sove i egen seng - 22 mdr.
22. juli 2020
Alder:
22 mdr.
Sove i egen seng - 22 mdr.
Hej Helen,
Tak for dig! ☺️
Vi er førstegangsforældre og syntes at det har været noget af en opgave og løfte! Vores datter Asta er idag 22 mdr.
Hun er noget af et lille livstykke. Hun er fyldt med energi, glad, udadvendt og simpelthen så sjov! OG hun har allerede sin egen mening og et temperament! Jeg er rødhåret og det er Asta indvendig... 😂
I løbet af den første mdr. fandt vi frem til nogle af dine bøger, fik dem købt og har været SÅ glade for dine råd! De forskellige råd du giver, de situationer du fortæller giver rigtig god mening for os og det er noget vi kan forholde os til!
Jeg oplever, efter at være kommet ind i denne børne-verden, at der er utrolig mange forskellige holdning, metoder osv...
Men du giver rigtig god mening for os! ☺️
Vores udfordring ligger i at vi skal lære vores datter og falde i søvn selv og i hendes egen seng.
Vores dag forløber sig som følgende:
Vi står op kl.6 - rugbrød eller havregryn til morgenmad med mælk
I vugger kl.8
Formiddagsfrugt kl.9
Frokost kl.11 - rugbrød eller varmt mad med vand
Middagslur ca. kl.12.30-14
Formiddagsfrugt kl.15 - typisk en bolle eller knækbrød
Hentes kl.15.15
Aftensmad kl.17.30 - vi spiser næsten alt
Aftensnack kl.19.30 - halv rugbrød med smør
Puttes kl.20
Vi pusler, får aftensnack, børster tænder og så går vi i seng. (Dette tager ca. 30 min)
Vi skiftes med at putte, læser 2 pixibøger, snakker om dagen der er gået, synger/nusser. Dette tager ca. 10-15 min og herefter får Asta et skud energi af en anden verden. Hun roder rundt og snakker og synger.... Når vi forsøger og gå fra hende bryder hun fuldstændig sammen! Hun køre op i en spids og hun er rigtig svær og få ned på jorden igen. Så vil hun op og vi kan overhovedet ikke få lov til at lægge hende ned i sengen igen. Asta puttes pt. i vores seng. Alt dette tager ca. 5-6 kvarter! Hver aften.....
Vi har alle 3 sovet i samme rum (Asta har sovet i egen seng) indtil for 5 uger siden. Der er vi flyttet hjem til min mor, da vi skal flytte d.25/7 til et midlertidigt sted også håber vi på at kunne flytte i vores nye hus til april næste år.
Her har Asta fået sit eget værelset det gik super godt i starten (den første uge, så blev hun forkølet og vågnede om natte og kom ind til os) med at putte hende i vores seng også kunne vi flytte hende over i hendes egen seng og hun sov til næste morgen.
Det skal lige siges at da Asta var 7-8 mdr. kunne vi lægge hende i egen seng og hun faldt i søvn indenfor 10 min. Det er på ingen måde det vi håber og forventer kommer til at ske igen. Asta har aldrig været den store fan af at falde i søvn om aftenen og hun er sikkert en af dem, som naturligt klare sig med min. antal timers søvn.
Men hvis bare vi kunne nå dertil, hvor vi kan lade hende ligge selv i sengen og så falder hun i søvn, når hun er klar. Det gør jo ikke spor at hun ligger og snakker med sig selv. Jeg føler bare at vores tilstedeværelse, gør at hun har svære ved at slippe dagen og finde ro.
Vi har forsøgt tidligere (sidst for 4 mdr siden) og praktisere stryge-metoden, hvor hun hele tiden kan se mig.
Vi har brugt metoden, hvor jeg kigger ind til hende med små mellemrum.
Vi har forsøgt og putte hende sent, så det kun tog 20-30 min før hun faldt i søvn (i vores seng) men efter 2 uger med dette, kunne hun overhovedet ikke hænge sammen. Hun var træt hele tiden, pivet og vi havde flere konfrontationer med hende end ellers. Hun var tydelig påvirket af den manglende søvn.
Vi har forsøgt og give de forskellige metoder tid til at virke, men det har ikke haft nogen effekt. Vi har nok ikke været ihærdige nok.
Men vi er klar til at gå all in, så vi alle kan få en god nattesøvn, give vores datter selvtillid til at sove selv, med hjælp fra dig. 🙏🏻🤞🏻
Jeg glæder mig til at høre dine tanker.
Venlig hilsen
Astas mor