Falde i søvn i egen seng - 11 mdr.

2. maj 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Falde i søvn i egen seng - 11 mdr.

Hej Helen

Vores datter på 11 måneder har i en meget lang periode på flere måneder døjet med mange opvågninger om natten. Hun bliver puttet omkring kl. 20.00. Hun har hidtil fået lov til at blive ammet i søvn, hvorefter jeg så ligger hende i egen seng. Hun vågner ofte i løbet af en time igen, og sådan kan det fortsætte mange gange i løbet af natten. Jeg har været tilbøjelig til, at amme hende flere gange om natten, da jeg følte det var den bedste måde at få hende til at falde til ro på.
Jeg har prøvet at indføre aftengrød en time før sengetid, men synes ikke det har haft en effekt på de mange opvågninger. Efter konsultation med min sundhedsplejerske bliver jeg rådet til at begynde at ligge hende i egen seng inden hun falder i søvn under amningen.

Vi er nu i gang med denne øvelse på fjerde dag. Jeg er meget frustreret og synes det er rigtig hårdt - hvorfor jeg bliver i tvivl om hvorvidt jeg gør det rigtige?

Min datter ammer og jeg ligger hende derefter fra mig i egen seng. Hun er lys vågen så snart jeg ligger hende fra mig, også selvom hun ved brystet var ved at falde i søvn. Hun bliver meget ulykkelig, og jeg føler det er en uendelig gråd, hvor det er tydeligt at hun vil have at jeg tager hende op til mig. Jeg har prøvet at være beslutsom og ikke tage hende op. Jeg stryger hende på mave og ryg og gentager flere gange at vi skal sove. Jeg forsøger også at nynne en godnat sang - det er dog som om at gråden bliver værre og værre. Hun spjætter og til tider låser sig helt faste i benene så jeg ikke kan ligge hende ned igen når hun rejser sig. ...

Annonce

... Det er rigtig hårdt at se på, da det er tydeligt at hun er ulykkelig og i protest.

Den første aften tog det 30 min med virkelig ulykkelig gråd. Til sidst overgiver hun sig og ligger sig til rette og falder i søvn.
Anden aften tog det 45 min med samme udfald som aftenen før.
Tredje aften tog det 20 min helt uden gråd, men hvor hun leget lidt med sin sengerand liggende. Hver gang hun rejste sig for at kigge på mig kærtegnede jeg hende og gentog at hun skulle sove. Hver gang jeg gentog dette lagde hun sig pænt. Hun overgav sig da hun havde fundet roen.
I dag på fjerde dagen er vi igen tilbage til ulykkelig gråd... jeg synes det er rigtig hårdt. Jeg er derfor kommet i tvivl ift om det vi gør er det rigtige?

Siden vi er startet på dette er jeg nødsaget til at pointere, at hun har sovet uden opvågninger fra hun bliver puttet kl 20 og frem til kl 00. Desuden sover hun igen til omkring kl 2-3 stykker og vågner hvor jeg tilbyder vand istedet for amning. Det tager hun fint imod og falder hurtigt i søvn igen. Jeg kan på opvågningerne se at det har en effekt på hendes sammenhængende søvn. Min datter har også været vant til at når hun har opvågningerne så tager vi hende op af sengen og trøster til hun er faldet i søvn igen. Det er vi stoppet med og trøster hende nu i søvn i egen seng.

Gør vi noget forkert? Vi er bange for at alt den gråd går ind og påvirker hende på en negativ måde. Det kan også være at det er hendes måde at protestere overfor den nye måde at blive puttet på. Jeg synes det er hårdt.

Med venlig hilsen
En meget frustreret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor