Brev:
Falde i søvn i egen seng - 11 mdr.
2. maj 2020
Alder:
11 mdr.
Falde i søvn i egen seng - 11 mdr.
Hej Helen
Vores datter på 11 måneder har i en meget lang periode på flere måneder døjet med mange opvågninger om natten. Hun bliver puttet omkring kl. 20.00. Hun har hidtil fået lov til at blive ammet i søvn, hvorefter jeg så ligger hende i egen seng. Hun vågner ofte i løbet af en time igen, og sådan kan det fortsætte mange gange i løbet af natten. Jeg har været tilbøjelig til, at amme hende flere gange om natten, da jeg følte det var den bedste måde at få hende til at falde til ro på.
Jeg har prøvet at indføre aftengrød en time før sengetid, men synes ikke det har haft en effekt på de mange opvågninger. Efter konsultation med min sundhedsplejerske bliver jeg rådet til at begynde at ligge hende i egen seng inden hun falder i søvn under amningen.
Vi er nu i gang med denne øvelse på fjerde dag. Jeg er meget frustreret og synes det er rigtig hårdt - hvorfor jeg bliver i tvivl om hvorvidt jeg gør det rigtige?
Min datter ammer og jeg ligger hende derefter fra mig i egen seng. Hun er lys vågen så snart jeg ligger hende fra mig, også selvom hun ved brystet var ved at falde i søvn. Hun bliver meget ulykkelig, og jeg føler det er en uendelig gråd, hvor det er tydeligt at hun vil have at jeg tager hende op til mig. Jeg har prøvet at være beslutsom og ikke tage hende op. Jeg stryger hende på mave og ryg og gentager flere gange at vi skal sove. Jeg forsøger også at nynne en godnat sang - det er dog som om at gråden bliver værre og værre. Hun spjætter og til tider låser sig helt faste i benene så jeg ikke kan ligge hende ned igen når hun rejser sig. Det er rigtig hårdt at se på, da det er tydeligt at hun er ulykkelig og i protest.
Den første aften tog det 30 min med virkelig ulykkelig gråd. Til sidst overgiver hun sig og ligger sig til rette og falder i søvn.
Anden aften tog det 45 min med samme udfald som aftenen før.
Tredje aften tog det 20 min helt uden gråd, men hvor hun leget lidt med sin sengerand liggende. Hver gang hun rejste sig for at kigge på mig kærtegnede jeg hende og gentog at hun skulle sove. Hver gang jeg gentog dette lagde hun sig pænt. Hun overgav sig da hun havde fundet roen.
I dag på fjerde dagen er vi igen tilbage til ulykkelig gråd... jeg synes det er rigtig hårdt. Jeg er derfor kommet i tvivl ift om det vi gør er det rigtige?
Siden vi er startet på dette er jeg nødsaget til at pointere, at hun har sovet uden opvågninger fra hun bliver puttet kl 20 og frem til kl 00. Desuden sover hun igen til omkring kl 2-3 stykker og vågner hvor jeg tilbyder vand istedet for amning. Det tager hun fint imod og falder hurtigt i søvn igen. Jeg kan på opvågningerne se at det har en effekt på hendes sammenhængende søvn. Min datter har også været vant til at når hun har opvågningerne så tager vi hende op af sengen og trøster til hun er faldet i søvn igen. Det er vi stoppet med og trøster hende nu i søvn i egen seng.
Gør vi noget forkert? Vi er bange for at alt den gråd går ind og påvirker hende på en negativ måde. Det kan også være at det er hendes måde at protestere overfor den nye måde at blive puttet på. Jeg synes det er hårdt.
Med venlig hilsen
En meget frustreret mor.