3-årig kan ikke smide bleen

3. august 2018

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

3-årig kan ikke smide bleen

Kære Helen.

Vi har en dejlig og på mange områder meget moden datter på 3 år, bare ikke når det kommer til at smide bleen. Hun har meget længe kunnet holde sig når hun ikke har ble på og de sidste 3-4 måneder har hun kunnet holde sig i 4-5 timer. Hjemme tager vi tit bleen af hende og så kommer hun og beder om at få en på når hun føler trang. Man kan også se på hende når hun skal tisse og det er få gange at hun har tisset i bukserne. Når hun har gjort det er hun kommet til os for at få tørre bukser på, men hun er ikke ked af det, nærmest lidt stolt.

Problemet er at vi ikke kan få hende til at bruge potten eller toilettet. Vi tilbyder hende det ofte når vi kan se at hun skal tisse, men hun giver altid udtryk for at hun ikke har lyst. Hun sidder indimellem på potten, men det er højst 5 sekunder. Hun har også siddet der og læst i en bog et par gange i længere tid, men der sker stadig ingenting, det er som om at hun ikke kan/vil give slip, for så snart hun får bleen på tisser hun.

Vi vil ikke presse hende, men hun virker fysisk parat til at smide bleen og derudover har hun en meget sart hud, så vi har ...

Annonce

... ofte problemer med rødme pga. bleen. Et andet problem er at hun ikke fortæller de voksne i børnehaven når hun har brug for at blive skiftet, så hun kan gå længe med en beskidt ble. Det gør hun heller ikke hjemme og vi skal nærmest tvinge hende til at få skiftet ble, hun har alt for travlt med at lege og der er altid noget hun lige skal først. Det virker ikke til at genere hende at bleen er beskidt og hun vil oftest gerne have en ble på når vi tager den af. Vi kan dog som regel overtale hende til at få den af, ”numsen skal lige have luft” og så er det fint.

Hun startede i børnehave i maj, mens hun gik i vuggestue sad hun ofte på deres lille toilet og tissede indimellem. Jeg er ikke klar over hvor meget hun gør det i børnehaven. Der er desuden sket en del i hendes liv de sidste måneder, for 1 ½ måned siden blev hun storesøster og for 3 uger siden stoppede hun med at bruge sut. Vi føler dog at der er kommet ro i familien nu, men forstår jo godt at det er store ændringer for hende. Hun er en ret fremmelig pige der har et meget veludviklet sprog og giver udtryk for følelser og behov.

Med venlig hilsen
G og L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine