Brev:
3-årig kan ikke smide bleen
3. august 2018
Alder:
3 år, 1 mdr.
3-årig kan ikke smide bleen
Kære Helen.
Vi har en dejlig og på mange områder meget moden datter på 3 år, bare ikke når det kommer til at smide bleen. Hun har meget længe kunnet holde sig når hun ikke har ble på og de sidste 3-4 måneder har hun kunnet holde sig i 4-5 timer. Hjemme tager vi tit bleen af hende og så kommer hun og beder om at få en på når hun føler trang. Man kan også se på hende når hun skal tisse og det er få gange at hun har tisset i bukserne. Når hun har gjort det er hun kommet til os for at få tørre bukser på, men hun er ikke ked af det, nærmest lidt stolt.
Problemet er at vi ikke kan få hende til at bruge potten eller toilettet. Vi tilbyder hende det ofte når vi kan se at hun skal tisse, men hun giver altid udtryk for at hun ikke har lyst. Hun sidder indimellem på potten, men det er højst 5 sekunder. Hun har også siddet der og læst i en bog et par gange i længere tid, men der sker stadig ingenting, det er som om at hun ikke kan/vil give slip, for så snart hun får bleen på tisser hun.
Vi vil ikke presse hende, men hun virker fysisk parat til at smide bleen og derudover har hun en meget sart hud, så vi har ofte problemer med rødme pga. bleen. Et andet problem er at hun ikke fortæller de voksne i børnehaven når hun har brug for at blive skiftet, så hun kan gå længe med en beskidt ble. Det gør hun heller ikke hjemme og vi skal nærmest tvinge hende til at få skiftet ble, hun har alt for travlt med at lege og der er altid noget hun lige skal først. Det virker ikke til at genere hende at bleen er beskidt og hun vil oftest gerne have en ble på når vi tager den af. Vi kan dog som regel overtale hende til at få den af, ”numsen skal lige have luft” og så er det fint.
Hun startede i børnehave i maj, mens hun gik i vuggestue sad hun ofte på deres lille toilet og tissede indimellem. Jeg er ikke klar over hvor meget hun gør det i børnehaven. Der er desuden sket en del i hendes liv de sidste måneder, for 1 ½ måned siden blev hun storesøster og for 3 uger siden stoppede hun med at bruge sut. Vi føler dog at der er kommet ro i familien nu, men forstår jo godt at det er store ændringer for hende. Hun er en ret fremmelig pige der har et meget veludviklet sprog og giver udtryk for følelser og behov.
Med venlig hilsen
G og L