Brev:
2 år og 10 måneder, fyldt med personlighed
16. september 2023
Alder:
2 år, 10 mdr.
2 år og 10 måneder, fyldt med personlighed
Kære Helen,
Tak for dit svar til vores sidste brev, om vores lillesøster.
Denne gang kunne jeg godt bruge lidt tips til vores skønne skønne pige på 2 år og 10 måneder.
Hun er en pige med mange følelser, lige som sin mor :) Hun er ved at blive “kørt ind” i børnehave, i en integreret institution.
Vi kæmper meget med nætterne og hendes store følelser. Hun har altid sovet rigtig dårligt. Da hun var 9-14 måneder skreg hun hver eneste nat i 4 timer, det er noget af det hårdeste vi nogensinde har prøvet. Så holdte det op, men hun græder stadigvæk rigtig mange gange om natten og ofte er det ikke gråd, men skrig, nærmest som om hun er blevet besat… vi har prøvet ikke at interagere med hende, men bare roligt sagt “shh” og lagt en hånd på hende. Så har vi prøvet at tale roligt med hende og spørge hvad der er galt. Ofte hjælper det hvis jeg, ikke far, kommer og lægger mig sammen med hende i hendes seng. Problemet er, at jeg kan ikke blive liggende da jeg har lillesøster liggende i vores seng, som bliver ammet en del gange om natten..
Jeg skriver lige vores aften rutine, så du ved hvordan den ser ud:
Hjemme sover hun ikke længere lur, men nogle af dagene i institution gør hun. Hvis hun sover er putningen et mareridt…. Så tager det gerne 1,5-2 timer og hun sover først 21.30..
Vi vil gerne have hende puttet kl. 19.30, men hun er inde i en periode hvor hun ikke hører efter, overhovedet. Jeg har arbejdet sindssygt meget med min tålmodighed, men jeg har virkelig svært ved at rumme hende, når jeg har sagt det samme 6-7-8 gange..
derfor bliver den ofte først 20 når hun kommer ned, nogle gange lidt mere. Jeg vil så gerne hygge mig med hende og have en god afslutning på dagen, men det er svært når hun kæmper imod alle de ting, som hun godt ved vi skal inden putning.
Vi starter med at hun skal finde en bog, derefter får hun en ble på, så læser vi bogen og hun får en havre smoothie pose, så skal vi have børstet tænder og her starter der en lang kamp der godt kan tage 10 minutter før hun overgiver sig til at få dem børstet. det ender tit med trusler i form af “så kan vi bare ikke læse bog fra imorgen” og jeg hader det, men det ryger ud af mig fordi jeg bliver frustreret. I øjeblikket er det typisk far der putter, da lillesøster kun vil være ved mig om aftenen og ellers skriger hun til jeg kommer og tager hende….. men vores store pige vil kun puttes af mig, skriger og skriger og finder undskyldninger for hvorfor hun ikke kan komme i seng endnu.
Jeg har imødekommet det nogle gange i den her uge, for jeg vil virkelig også gerne putte hende. Nå men når hun så sover, så engang over midnat og resten af natten vågner hun i skrig mange gange..
Vi har prøvet magnesium spray på kroppen, vi har prøvet at tale dagen igennem, vi har prøvet at snakke om at alle bamserne og stjernerne i loftet passer på hende osv.
men intet hjælper :-(
Hun har så meget personlighed, lige så glad hun kan være lige så gal og ked af det kan hun være…
Vi synes selv vi gør og siger alle de rigtige ting som “jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, men vi skal rydde op nu, jeg vil gerne hjælpe dig”, som et eksempel.
“Jeg bliver ked af det når du ikke høre hvad jeg siger”.
Hun bliver tosset hvis hun ikke får lov til at bestemme. Jeg ved godt at der er noget aldersmæssigt i det her, men jeg leder ikke redskaber til at blive ved med at bevare roen og ikke ende med at skælde ud. Jeg undskylder altid hvis jeg har hævet stemmen og siger altid “jeg kan godt forstå du blev ked af, at mor blev så sur, det må hun ikke, men det er okay at vise sine følelser og jeg bliver ked af det”.
Men er det ikke muligt at få hende til at gøre som vi siger, vise hende at vi er de voksne og bestemmer? Vi er nok indimellem “for løse” hjemme hos os, vi er ikke gode til at følge en 100% rutine, vi har jo rutiner men de ligger ikke klokkeslæt hver dag, og vi er gode til at være spontane og i weekenderne laver vi tit noget. Legoland, besøger bedsteforældre/venner, tager i zoologisk have eller andet. Pådutter vi hende nogle gang for meget? Vi synes tit det er “sværere” at være hjemme og underholde en hel dag, end det er at være ude.
Jeg vil gerne tilføje at hun kun reagerede de første 14 dages tid på lillesøsters ankomst og at hun elsker hende så meget, hun er den kærligste og mest omsorgsfulde storesøster. Kommer med sut hvis hun græder, skal altid sige godmorgen og godnat og elsker når hun kommer med ned og henter om eftermiddagen og mere. Vi har aldrig pådutter hende noget som helst i forhold til deres forhold..
Det her brev blev utroligt langt og jeg ved ikke om det er til at finde hoved og hale i, men jeg håber du kan give os lidt fifs i forhold til at blive bedre til at rumme vores skønne pige og måske hjælpe os ift om vi kan gøre noget ved vores nætter :)
Med venlig hilsen
moren til to små dejlige piger :)