Brev:
Raserianfald - 22 mdr.
7. januar 2022
Alder:
22 mdr.
Raserianfald - 22 mdr.
Hej Helen
Vores datter er snart 2 år og vi kan mærke hun går igennem en stor udvikling i øjeblikket især. Jeg har nogle spørgsmål omkring den måde hun reagerer på nogle gange, da jeg er i tvivl om det er en almindelig reaktion.
Hun har altid været et glad barn som trives fint og er det stadig, men hun har også altid grædt meget voldsomt når hun så er ked af det, som hun jo naturligt er nogle gange. Men indimellem får hun nogle grædeture/raserianfald som er meget voldsomme. Fx hvis jeg ikke lader hende køre ned over en høj kant og ned i en kæmpe vandpyt med sin scooter eller hvis hun ikke kan få lov at hjælpe med maden (nogle gange er det for farligt synes jeg med varm olie osv.) hvis hun ikke vil have skiftet ble osv..
Jeg har flere gange måtte bære en fuldstændig rasende, skrigende pige noget af vejen hjem fra legepladsen, fordi hun går helt i selvsving. Jeg har også forsøgt at blive på fx legepladsen og løse det der, men jeg har erfaring med at det bare bliver værre og værre og vi har brug for at komme hjem og væk fra den situation hun blev vred over, fx væk fra vandpytten hun ikke må køre ned i. Når vi så kommer hjem er hun vred på mig i noget tid og slår ud efter mig hvis jeg nærmer mig, så jeg sætter mig bare ved hende og så får hun sin puttebamse og sut og så kan jeg få lov at trøste hende efter lidt tid. Så vil hun gerne sidde hos mig længe og kramme og blive trøstet.
Nogle gange når jeg skal hente hende fra vuggestue (heldigvis ikke så tit længere) har jeg oplevet lidt det samme, hvor hun bliver fuldstændig ulykkelig og jeg må sidde ved hende i garderoben i 20 minutter mens hun skriger og slår ud efter mig og jeg ikke må trøste hende. Men efter noget tid kommer hun hen til mig og vil sidde og kramme længe. Jeg viser hende at jeg er der for hende og prøver at vise hende at jeg gerne vil trøste hende, men hvis jeg fx tager hende op så bliver det meget værre.
En dag var der en pædagog der kom ud og sagde, at hun mente jeg burde tage min datter og sige at nu skal vi hjem og sådan er det og at jeg hjalp hende bedst sådan. Men det har jeg ikke erfaring med. Det kan ofte eskalerer hvis jeg prøver at håndtere det sådan.
Det er ikke noget jeg har set ellers i vuggestuen. Når jeg møder andre forældre i garderoben med deres børn sidder de ofte stille og roligt og får tøj på osv.
Er det en normal måde min datter reagerer på? Hun reagerer ikke ligeså voldsomt overfor sin far, så det er ofte mig der står med de her raserianfald og jeg prøver at håndtere det så godt jeg kan, men nogle gange er jeg usikker på, om jeg bør håndtere det anderledes. Har du nogle tanker og råd omkring det?
Ps. Jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, men hun har væske på det ene øre, hvilket gør hun høre dårligt på den side. Virker ikke til hun har ondt og hun sover godt, men ved ikke om det kan gøre hende irriteret eller lignende. Hun er i gang med udredning hos en ørelæge. Synes dog altid hun har haft de her store grædeture - også før problemer med øre.
Med venlig hilsen
den usikre mor