Raserianfald - 22 mdr.

7. januar 2022

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Raserianfald - 22 mdr.

Hej Helen

Vores datter er snart 2 år og vi kan mærke hun går igennem en stor udvikling i øjeblikket især. Jeg har nogle spørgsmål omkring den måde hun reagerer på nogle gange, da jeg er i tvivl om det er en almindelig reaktion.

Hun har altid været et glad barn som trives fint og er det stadig, men hun har også altid grædt meget voldsomt når hun så er ked af det, som hun jo naturligt er nogle gange. Men indimellem får hun nogle grædeture/raserianfald som er meget voldsomme. Fx hvis jeg ikke lader hende køre ned over en høj kant og ned i en kæmpe vandpyt med sin scooter eller hvis hun ikke kan få lov at hjælpe med maden (nogle gange er det for farligt synes jeg med varm olie osv.) hvis hun ikke vil have skiftet ble osv..

Jeg har flere gange måtte bære en fuldstændig rasende, skrigende pige noget af vejen hjem fra legepladsen, fordi hun går helt i selvsving. Jeg har også forsøgt at blive på fx legepladsen og løse det der, men jeg har erfaring med at det bare bliver værre og værre og vi har brug for at komme hjem og væk fra den situation hun blev vred over, fx væk fra vandpytten hun ikke må køre ned i. Når vi så kommer hjem er hun vred på mig i noget tid og slår ud efter mig hvis jeg nærmer mig, så jeg sætter mig bare ved hende og så får hun sin puttebamse og sut og så kan jeg få lov at trøste hende efter lidt tid. Så vil hun gerne sidde hos mig længe og kramme og blive trøstet.

Nogle gange når jeg skal hente hende fra vuggestue (heldigvis ikke så tit længere) har jeg oplevet lidt det samme, ...

Annonce

... hvor hun bliver fuldstændig ulykkelig og jeg må sidde ved hende i garderoben i 20 minutter mens hun skriger og slår ud efter mig og jeg ikke må trøste hende. Men efter noget tid kommer hun hen til mig og vil sidde og kramme længe. Jeg viser hende at jeg er der for hende og prøver at vise hende at jeg gerne vil trøste hende, men hvis jeg fx tager hende op så bliver det meget værre.

En dag var der en pædagog der kom ud og sagde, at hun mente jeg burde tage min datter og sige at nu skal vi hjem og sådan er det og at jeg hjalp hende bedst sådan. Men det har jeg ikke erfaring med. Det kan ofte eskalerer hvis jeg prøver at håndtere det sådan.

Det er ikke noget jeg har set ellers i vuggestuen. Når jeg møder andre forældre i garderoben med deres børn sidder de ofte stille og roligt og får tøj på osv.

Er det en normal måde min datter reagerer på? Hun reagerer ikke ligeså voldsomt overfor sin far, så det er ofte mig der står med de her raserianfald og jeg prøver at håndtere det så godt jeg kan, men nogle gange er jeg usikker på, om jeg bør håndtere det anderledes. Har du nogle tanker og råd omkring det?

Ps. Jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, men hun har væske på det ene øre, hvilket gør hun høre dårligt på den side. Virker ikke til hun har ondt og hun sover godt, men ved ikke om det kan gøre hende irriteret eller lignende. Hun er i gang med udredning hos en ørelæge. Synes dog altid hun har haft de her store grædeture - også før problemer med øre.

Med venlig hilsen
den usikre mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien