Storebror slår lillesøster

5. oktober 2020

Kategori:
Alder:
3 år

Storebror slår lillesøster

Hej Helen

Tak for en fantastisk brevkasse. Vi kan virkelig bruge de svar du kommer med.

Vi har en dreng som lige er fyldt 3 år, og lillesøster som fylder 1 år lige om lidt.
Han startede i ny børnehave for et par mdr siden, det går rigtig godt. Han er meget glad for den, og vi er helt trygge ved at sende ham afsted.

Men siden han startede (jeg ved ikke om det har sammenhæng med start i børnehaven) og han fyldte 3 år har han været meget hård ved lillesøster. Han slår og sparker hende.

Hvordan siger man bedst fra overfor dette? Synes efterhånden vi har prøvet flere strategier, så nu er vi egentlig bare udmattede og ikke aner hvad vi skal stille op.

Tit bliver vi forskrækkede når han slår hende (fordi det er ikke små drilleslag, det er hårde slag der gør ondt) så vi tager ham op, sætter ham fx hen i sofa og forklarer (halv råbene) at der må han virkelig ikke. Forklarer hun bliver ked af det osv. Først bliver han ked af det, så går der ...

Annonce

... kort tid så griner han. 10 minutter senere gør han det samme igen. Vi er forbi fasen hvor vi prøvede at ignorere det lidt, fordi vi ved at skæld ud tit avler mere af samme opførsel.

Vi har forsøgt at dele dem op, jeg henter storebror alene i børnehaven og vi tager os god tid på vej hjem og har virkelig god kvalitetstid. Fordi jeg tænker umiddelbart at han har ekstra meget brug for opmærksomhed og omsorg de her dage. Men det får han virkelig også.

Har du et godt råd til hvordan man bedst muligt kommer forbi denne fase? Ingen af os forældre er typer der har lyst til at råbe, sige hårdt nej osv - vi er begge meget stille og rolige. Men nu er vi kommet ud på niveau hvor vi begge hæver stemmen i løbet af dagen mange gange. Og det har vi virkelig ikke lyst til. Vi har prøvet at tale om lillesøster, at hun godt kan være irriterende og det er okay at være træt af hende osv. Han siger bare at hun skal væk. Det er ret hårdt at høre.

Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder