Søskende kærlighed

9. marts 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Søskende kærlighed

Kære Helen.

Vores store dreng på 3,5 år er så glad for sin lillesøster og bliver helt lykkelig, når han kan få hende til at grine osv.

Samtidig har det også været en tilvænning for ham, at hun fylder og også har brug for mig, hvilket han da hun var mindre gav udtryk for - fx ved at sige “hvorfor må hun låne min mor?”. Jeg har fra start prioriteret at have alenetid med ham efter lillesøsters ankomst - småture kun ham og jeg osv, og det har virker godt.

Nu virker han til at have vænnet sig mere til sitationen - men i takt med at hun gør mere væsen af sig og fx kravler omkring, er der kommet nye ting.
Han er fysisk lidt voldsom overfor hende - fx sætter han sig oven på hende, vælter hende, eller trykker hendes hoved ned mod gulvet. Hun protesterer naturligvis ved at græde - men kommer sig relativt hurtigt igen.

Nogle gange virker det som om, at han vil lege med hende - men ikke kan ved, hvordan han skal starte det på en god måde. Andre gange som om det er så fristende liiiige at træde på hende, når hun ligger der på gulvet:-)

Jeg prøver forskellige ting - sige hvad han må gøre - istedet for hvad han ikke må gøre, men også at fortælle ham, at det gør ondt på hende og at han ikke må gøre det. At hun siger “stop” når hun græder. Så siger han, at det er hans bamse, der siger at han skal gøre det. Det har vi så taget en snak med bamsen om, ...

Annonce

... men det hjalp ikke så meget:-)

Derudover er han ret principfast på, at hun ikke må røre hans legetøj, og løber hen og tager det fra hende, men han er så sød til istedet at give hende noget af hendes eget legetøj. Men hun når at blive sur over at få taget det, hun lige legede med, fra sig... Så det er i hverdagen faktisk nemmere at blive ude efter børnehave - og tage på legeplads eller bibliotek - end at komme hjem, hvor jeg føler mig fanget mellem ikke at have lyst til at irettesætte ham hver 10 minut, men at lillesøster heller ikke skal slås.

Det er helt tydeligt, at han bliver usikker, når han får hende til at græde og jeg må træde ind. Det gør, at det skærer endnu mere i mit hjerte, når jeg må irrettesætte ham i de situationer, hvor han får hende til at græde, for jeg kan se i hans øjne, at han også føler skyld over det, selvom han prøver at grine lidt kejtet.

Det ærgrer mig, at konflikter med legetøj og at han er fysisk hård ved hende fylder i hverdagen, for det lyser ud af dem begge hvor glade de er for hinanden. Hun griner fx når vi henter ham i børnehave med den største gensynsglæde - og det bedste han ved er, når de har det sjovt sammen.

Har du nogle gode Dos and dont’t til en sådan søskendedynamik?:-) særligt i forhold til hvad jeg skal gøre og sige til ham, når han gør noget bevidst, som gør ondt på hende?

De bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder