Brev:
Søskende kærlighed
9. marts 2020
Alder:
3 år, 8 mdr.
Søskende kærlighed
Kære Helen.
Vores store dreng på 3,5 år er så glad for sin lillesøster og bliver helt lykkelig, når han kan få hende til at grine osv.
Samtidig har det også været en tilvænning for ham, at hun fylder og også har brug for mig, hvilket han da hun var mindre gav udtryk for - fx ved at sige “hvorfor må hun låne min mor?”. Jeg har fra start prioriteret at have alenetid med ham efter lillesøsters ankomst - småture kun ham og jeg osv, og det har virker godt.
Nu virker han til at have vænnet sig mere til sitationen - men i takt med at hun gør mere væsen af sig og fx kravler omkring, er der kommet nye ting.
Han er fysisk lidt voldsom overfor hende - fx sætter han sig oven på hende, vælter hende, eller trykker hendes hoved ned mod gulvet. Hun protesterer naturligvis ved at græde - men kommer sig relativt hurtigt igen.
Nogle gange virker det som om, at han vil lege med hende - men ikke kan ved, hvordan han skal starte det på en god måde. Andre gange som om det er så fristende liiiige at træde på hende, når hun ligger der på gulvet:-)
Jeg prøver forskellige ting - sige hvad han må gøre - istedet for hvad han ikke må gøre, men også at fortælle ham, at det gør ondt på hende og at han ikke må gøre det. At hun siger “stop” når hun græder. Så siger han, at det er hans bamse, der siger at han skal gøre det. Det har vi så taget en snak med bamsen om, men det hjalp ikke så meget:-)
Derudover er han ret principfast på, at hun ikke må røre hans legetøj, og løber hen og tager det fra hende, men han er så sød til istedet at give hende noget af hendes eget legetøj. Men hun når at blive sur over at få taget det, hun lige legede med, fra sig... Så det er i hverdagen faktisk nemmere at blive ude efter børnehave - og tage på legeplads eller bibliotek - end at komme hjem, hvor jeg føler mig fanget mellem ikke at have lyst til at irettesætte ham hver 10 minut, men at lillesøster heller ikke skal slås.
Det er helt tydeligt, at han bliver usikker, når han får hende til at græde og jeg må træde ind. Det gør, at det skærer endnu mere i mit hjerte, når jeg må irrettesætte ham i de situationer, hvor han får hende til at græde, for jeg kan se i hans øjne, at han også føler skyld over det, selvom han prøver at grine lidt kejtet.
Det ærgrer mig, at konflikter med legetøj og at han er fysisk hård ved hende fylder i hverdagen, for det lyser ud af dem begge hvor glade de er for hinanden. Hun griner fx når vi henter ham i børnehave med den største gensynsglæde - og det bedste han ved er, når de har det sjovt sammen.
Har du nogle gode Dos and dont’t til en sådan søskendedynamik?:-) særligt i forhold til hvad jeg skal gøre og sige til ham, når han gør noget bevidst, som gør ondt på hende?
De bedste hilsner