Brev:
Sover dårligt i graviditeten
20. januar 2022
Alder:
0 mdr.
Sover dårligt i graviditeten
Kære Helen
Jeg er gravid i 12. uge med mit barn nummer to, og det er så skønt, at det endelig lykkedes os at blive gravide igen efter flere års kamp, herunder endometriose-operation mv.
Men i modsætning til min første graviditet for seks år siden lider jeg denne gang frygteligt af søvnproblemer om natten. Jeg vågner op efter 2-3 timers søvn og ligger og vender og drejer mig, og først flere timer senere falder jeg i søvn. Nogle nætter vågner jeg endda én gang mere.
Jeg er så træt af det, men hvad kan det skyldes, og kan man gøre noget? Kan det være hormonerne?
Det er selvfølgelig heller ikke udelukket, at det kan være stress/tankemylder, men jeg synes nu ikke, jeg er mere stresset eller spekulativ, end før jeg blev gravid.
Jeg er virkelig desperat efterhånden, for jeg er jo dødtræt og også lid trist i dagtimerne af at sove så dårligt. Jeg har lyst til at tage et naturligt sovemiddel som Tryptonat, som jo kun består af aminosyren tryptofan og så nogle urter. Må jeg det? Eller er der noget andet, man kan "tage", eller noget man kan gøre?
Jeg har skippet min middagslur, som jeg tog i starten af graviditeten, fordi jeg troede, at dén måske ødelagde min nattesøvn, men det har ikke hjulpet at fjerne den.
Håber, du har en forklaring og et råd <3
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Mai