Annonce

Annonce

Brev:

Drenge 20 måneder græder konstant


7. januar 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Drenge 20 måneder græder konstant

Kære Helen.

Hver gang jeg har haft tvivl om noget ift. Mine unger, har jeg søgt i dit forum. Nu har jeg endelig taget mig sammen til selv at få spurgt dig.

Sagen er den at jeg blev mor til et sæt tvillinger i 2021, de er nu 20 måneder gamle. To skønne drenge. De blev født vaginalt begge drenge i uge 36+4 ved igangsættelse

Livet startede lidt hårdt for os som forældre og dem som børn. De græd enormt meget ved 3 ugers alderen og frem til 12 uger. Sp kaldte det for kolik, det samme gjorde osteopat og læge. Vi vidste bare det var noget vi måtte igennem, og forsøgte med diverse behandlinger at lindre gråden og de smerter drengene havde i maven. Måneden efter blev de indlagt med RS virus (ca. 3.5 måneder gamle) efter det var de syge konstant. De blev begge "ørebørn" efter 6 mdr. Med mellemørebetændelse fik de begge lagt dræn i begge øre som 13 mdr. Gamle.

De fik konstateret refluks som 16 mdr. Gamle og har været på nexium siden. Vi har lige været til kontrol på mave tarm afdelingen som nu også har startet dem på fast Movicol de næste 5 mdr. Da de har forstoppelse.
Det jeg vil frem til er at de har været igennem en del.

Drengene har grædt siden de blev født, plejer vi at sige. De græder mere eller mindre hele tiden og har altid gjort det. Såfremt vi er hjemme. Ude græder de ikke med mindre de er ved at få tænder eller lign. De opføre sig eksemplarisk og de er virkelig bare gode. Det er jo dejligt. Men hvor kunne vi godt tænke os at de også var glade hjemme. Jeg har fået en belastningsreaktion og PTSD pga. Den store mængde af gråd, og den generelle belastning det er at få to børn. Jeg vil gøre ALT for at få mine børn til at være glade og tilfredse i hjemmet.

Her er lidt om deres daglige rytme da jeg kan se at du ofte spørge ind til den :) det er så rytmen i weekenderne, da de til dagligt er i dagpleje fra 7-15.30

05.00-05.30 vågner ved at græde meget højt
De kommer ind i sofaen og der bliver tændt for Ramasjang, mens jeg laver morgenmad som de oftest skriger efter inden for 5 minutter

05.45 giver havregrød mens vi ser ramasjang. (Vi spiser morgenmad i sofaen da vi altid har haft udfordringer med madsituationerner ved bordet og fordi jeg ikke kan magte at skrigeriet allerede starter så tidligt om morgenen

6-8 generel utilfredshed, vil konstant i alle skuffer for at finde kiks og andet lækkert, beder konstant om mad. Græder og vrider sig når de skal have skiftet ble og have tøj på. Der er også en del glade øjeblikke, men desværre ikke ret længe af gangen da de oftest så bliver uvenner eller lign. Jeg sidder stort set altid på gulvet og er klar til at ...


Annonce

... omfavne, kramme, kysse når de bliver kede af det.

09:00 formiddagsmad. Fad med forskellige ting som bolle med smør, vindruer, et par kiks og lidt andet frugt. De får selv lov til at vælge hvad de vil spise, da det er den eneste måde vores madsituationer kan fungere på.

10-11, nu skal der ske noget. De vil ikke lege, og utilfredsheden stiger. Vi går ofte her en tur hvor de selv går og så har vi hund og klapvogn med.

Ca. Kl 11 spiser vi middagsmad. De gider ikke spise rugbrød hjemme, og ej hellere have hagesmæk på!! (Intet problem i dagplejen) jeg laver derfor igen et fad med forskelligheder som æg, pasta, pølse, grønt, evt. Nogle mad muffins. Det kunne også være rester fra aftensmaden dagen forinden. Jeg ligger altid noget rugbrød på fadet også hvis nu de skulle få lyst.

12:00 puttes til lur. Sover alt fra 1 time til 1 time og 45, i dagplejen sover de knap 3 timer.

Timerne herfra:
Leg, gråd, store grin, kys, kram og trøst, mad mad mad, kiks, vil ikke have skiftet ble

15:00 eftermiddagsmad. Oftest er det bare kiks og frugt

Meget gråd herfra til aftensmaden - de er trætte og udmattede.

17:00 aftensmad. Skal helst være forberedt dagen forinden da de skriiiiiiiger på mad så snart jeg rammer køkkenet. I hverdagene er det et kæmpe problem da jeg skal lave mad så snart vi når inden for døren (hvis ikke det er gjort klart dagen forinden og vi ikke har rester)

17.20 bad - det elsker de som oftest

Puttes mellem 18-18.30 - vil igen ikke have skiftet ble og ej hellere have børstet tænder. Føles ofte som et overgreb 😔

De vågner så her hver 2 time ca og skal have sut. O kommer ind til os ca. Kl 2 om natten fordi han står op i sengen og ikke vil ligges ned. Han sover som en sten når han kommer ind til os. Enten sover K igennem til kl. 5 ellers skal der et par sutter og en tur med ind til os også.

Jeg elsker mine drenge mere end livet selv, men jeg er så ked af at jeg føler mig utilstrækkelig, som en dårlig mor der gør alt det forkerte og ikke kan tilfredsstille dem. Jeg råber meget i løbet af dagen fordi jeg simpelthen er udmattet, det samme er min mand. Vi frygter weekenderne og ja egentlig også bare i det hele taget bare at hente dem fra dagplejen da de bryder sammen så snart de ser mig.

Jeg ser drengene som værende enormt viljestærke/signalstærke. Og jeg forsøger virkelig at være så rummelig som overhovedet muligt.. men nøj hvor er det svært nogen gange 😔

Hjæææææælp 😔 når drengene er glade er de OVENUD FANTASTISKE, niver mig selv i armen over hvor heldig jeg er.

Jeg glæder mig helt enormt til at høre fra dig!

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

20. maj 2026 | Sovevaner | 18 mdr.

Vil ikke sove i tremmeseng

Hej Helen. Vores datter har i de sidste uger sovet ca kl 20 og vågnet ved...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Madvaner - 17 mdr.

Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...

Læs hele brevet og Helens svar


17. marts 2026 | Sovevaner | 17 mdr.

Putning - falde i søvn selv

Hej Helen Jeg søger gode råd omkring putning. Vi er i gang med at træne...

Læs hele brevet og Helens svar


2. februar 2026 | Sygdom | 18 mdr.

En hård tid

Kære Helen Jeg har skrevet før og skriver nu igen. Det er pt. en rigtig...

Læs hele brevet og Helens svar


28. januar 2026 | Udvikling | 23 mdr.

Svære afleveringer i vuggestuen

Hej Helen. Vores datter på 23 måneder har gået i vuggestuen, deltid, siden...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer


Annonce