Brev:
Amning efter far har taget over barsel
13. september 2019
Alder:
7 mdr.
Amning efter far har taget over barsel
Kære Helen,
Mange tak for dit gode svar og forslag til dagsplan! Den har virkelig været guld værd og har fungeret meget godt for os alle sammen. Det kører bare:) Vores datter begyndte sågar efter få dage at vågne senere om morgenen; skønt!.:) hun er også i fuld gang med at kravle nu, så hendes far får lidt at løbe efter;)
Grunden til at jeg skriver til dig allerede nu, er fordi jeg tog til mig det du skrev, om at jeg skulle overveje hvad jeg ville med amningen.
Det er ingen tvivl om at amningen har fyldt meget (måske for meget) i mit hoved det meste af min barsel. Meget ofte har jeg vågnet kun et par timer efter jeg har faldet i søvn og «ventet» på at lillepigen vågner og skal ammes. Det gør jeg stadig og det er jo ret fjollet, når hun nu faktisk sover det meste af natten. Jeg har derfor skullet klare mig på meget lidt søvn i lang tid. Alligevel har jeg været meget glad for at amme...det giver jo bestemt en helt særlig tilknytning mellem mor og barn. Det føler jeg stadigvæk.
Det tog noget tid inden mælken løb til efter fødselen, og jeg skulle arbejde meget på at få produktionen i gang. Derfor føler jeg nok lidt ekstra på at jeg vil amme i noget tid. Jeg havde som udgangspunkt tænkt til hun var omkring et år. På samme tid er det jo også noget særligt vi har sammen nu hvor jeg ikke er sammen med hende hele dagen mere....for det må jeg sige at jeg synes har været hårdt. Jeg savner hende virkelig meget den tid jeg er på arbejde. Dog er det også meget dejligt at far og datter kan få denne tid sammen, så jeg skal bare omstille mig lidt til den nye tilværelse.:)
Når det så er sagt kan jeg jo godt se at det ikke går i længden at jeg ligger vågen hele natten, når jeg nu skal arbejde. Vi har derfor blevet enige om, at min mand skal give hende flaske om morgenen, så jeg kan sove i gæsteværelset og forhåbentlig lære at sove igen. En frisk og glad mor er jo lige så vigtigt som modermælken, hvis ikke mere. Egentlig skulle jeg nok have taget den afgørelse noget tidligere, men man bliver jo ikke ligefrem en fornuftig version af sig selv når man ikke sover.;)
Vores dagsplan har ændret sig en lille smule, og ser lige nu således ud:
Ca 5 ammes og sover videre i vores seng
630/7 vågner med højt humør og er klar for nye eventyr:)
730 far giver grød med det der hører til
9 får lidt frugt og vand. Da hun står senere op får hun nu det inden hun skal sove i stedet for efter. Hun er altid frisk på frugt. Puttes til lur. Sover 30-40 min
11 frokost. Grønsagsmos med fisk, rugbrødshapser og fingermad. Vand i kop.
1230 far har her prøvet at give flaske de sidste par uger. Både modermælk og erstatning. Hun vil slet ikke have noget på det her tidspunkt. Ikke endnu i hvert fald. Puttes til lur. Sover igen 30-40 min nogle gange en time
14/15 ettermiddagsgrød med det der hører til. Et måltid hun har taget meget godt i mod:) mor kommer hjem her og malker til morgendagens mad og flaske.
1530/16 puttes til lur
1730 aftensmad med mor og far. Alt godt til hånden, mos med kød/fisk og et par rugbrødshapsere hun selv øver på at få ind i munden. Vand i kop.
1830 ammes og puttes for natten
22 drømmetår
Mine konkrete spørgsmål er så:
Hvis far giver flaske om morgenen fremover, hvor længe vil det være naturligt for ham at give denne til hende nu hvor hun efterhånden ser ud til at vågne senere og senere til sit første måltid? Hun er jo lige knap 7,5 mnd nu. Vi spørger mest fordi vi jo til nu har set at hun slet ingen mælk vil have omkring middag og derfor tænker at morgenmælken forbliver vigtig. Men når hun forhåbentlig snart sover frem til morgenmadstid, så vil jo mælkemåltidet komme meget tæt op til morgengrøden. Men det gør måske ikke noget?
Og: min mælkeproduktion vil jo naturligvis falde nu hvor vi er enige om at jeg ikke skal amme om morgenen mere. Vil der mon være nok mælk tilbage til hendes to måltider om aftenen? Bør jeg malke ud om morgenen i tillæg til den om eftermiddagen evt?
Mange tak igen for dine tanker, de betyder al verden!:)
Med venlig hilsen
en pænt træt, nu arbejdende mor