Amning og træt baby 2 mdr

23. juli 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og træt baby 2 mdr

Hej Helen 😊

Jeg har nogle udfordringer med amningen af min søn på ca 9 uger.

Normalt når jeg har ammet min søn, har jeg ammet ham med det samme han vågner, og så holdt bøvsepauser undervejs, puslet ham, leget lidt og så ammet igen lige inden han skulle sove. Men i de sidste to uger, er han begyndt at skrige når jeg forsøger at lægge ham til inden han skal sove. Han kan næsten blive helt utrøstelig når jeg lægger ham til. Og dette er på trods af at han signalerer at han er sulten med tungen og med hænderne i munden.

Hvis jeg forsøger at putte ham, bliver han mere ‘aggressiv’ med hænderne i munden som om han prøver at sige at han altså ikke kan blive puttet fordi han er sulten. Men tilbyder jeg brystet igen, skriger han, og har også forsøgt mme og det vil han heller ikke tage. Så selvom jeg synes at han signalerer at han er sulten, vil han ikke spise. Og jeg føler mig i tvivl om han er sulten, fordi vi netop plejer at amme som det sidste inden han skal sove. Men kan det måske bare være fordi han har skiftet spisemønster og dermed spiser hurtigere?

Derudover føler jeg at det går udover hans søvn at han ikke spiser lige inden han skal sove, for han sover maks en time (ofte mindre) når han sover middagslur. Og så vågner ...

Annonce

... han op og er sulten og træt samtidig, og spiser godt nok lige når han vågner, men er nærmest overtræt inden han er færdig med at spise, og dermed svær at putte. Og så kører det lidt i ring resten af dagen.

Når han skriger af brystet kan jeg nogen gange ‘lokke’ ham til at spise ved at gå og synge og vugge let. Og nogen gange spiser han så i lang tid der og andre gange slipper han med det samme igen. Jeg synes naturligvis ikke at det er en holdbar løsning at lokke ham til at spise, men har været desperat nogle dage når han ikke vil puttes :( men jeg synes det bekræfter at han måske ikke altid skriger bare fordi han er mæt, men så forstår jeg slet ikke hvad der sker.

Hvad kan der være af årsager til at han skriger af brystet?
Kan jeg regne med at han er mæt, og at hans sult-signaler er noget andet?
Kan jeg ændre hans spisemønster så han kommer til at spise inden sovetid?
Hvad kan jeg gøre når han skriger af brystet, men egentlig har følelsen af at han burde spise?

Det skal siges at han sover ca 5-6 timer i streg fra 22.00.
Ved sidste sp besøg vejede han 5600g og fulgte kurven som han skulle (det var dog stort set inden vi fik disse problemer).
Han er glad når han er vågen, men virker til hurtigt at blive overtræt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!