Hun skriger højt - er det normalt

22. oktober 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Hun skriger højt - er det normalt

Hej

Jeg har lige oprettet mig som bruger her.

Jeg har en rigtig skøn lille datter på 4 mdr. Som førstegangsmor, har jeg selvfølgelig et hav af spørgsmål, bekymringer osv. Da jeg helt tilfældigt faldt over denne side, så jeg den, som et oplagt sted, hvis jeg gerne vil søge råd på en skriftlig og anonym måde. Det sker nemlig, at netop som man gerne vil søge råd hos egen læge el sundhedsplejerske, så er der tit gang i så meget andet, at man mister overblikket, og glemmer at tage det emne op, som man havde planlagt.

Min datter blev født på sin terminsdag ved alm fødsel. Fødslen var en fantastisk oplevelse! Hun vejede 3680 gram og målte 53 cm. Nu er hun blevet en stor pige, nærmer sig de 8 kg og 66 cm lang. Min SP har ikke været her i et stykke tid, men vil da mene at min datter har en fin vægt og længde, som passer til hendes alder. Hvad synes du?

I et stykke tid nu, har min datter skreget rigtig rigtig højt i løbet af sin vågne tid (mest om eftermiddagen). Jeg har ærlig talt, aldrig hørt en baby skrige SÅ højt. Hendes stemme er simpelthen så stærk. Hun kan skrige/råbe så højt at naboerne kommer ud i vinduet... eller så alle i centret kan høre hende :) Og hun er kun 4 mdr gammel. Er det normalt at hun kan skrige så højt, og i mellemtiden være den gladeste pige, som lyser hver eneste dag op, med sit smil og sin smittende latter.

Kan hun have så stort et temperament i så ung alder? Når hun skriger, så græder hun ikke. Og når hun er holdet op med at skrige, så ser hun helt tilfreds ud... slet ikke ked af det. Hun er ikke engang træt efter alt det skrigeri. Hun griner endda tit, selvom hun lige har overgået et helt center. Der er visse ting, vi 100% ved at hun bliver gal over - f.eks. når hun får hue på, jakke på el bliver sat ned i barnevognen når vi lige er kommet ud af døren. Hun bliver så sur, at naboerne kigger ud af vinduet, men når vi sår er kørt afsted, så er hun helt tilfreds - indtil hun vil op af barnevognen igen - så gentager det sig. Vi har prøvet at vente med at tage hende op med det samme - prøvet at trøste inden hun bliver taget helt op - men hun råber så ...

Annonce

... højt... ! Hun elsker, når vi holder på hende når vi er ude, og det er også skønt at have hende i armene - men hun er tung når der er gået et stykke tid.

Jeg kender flere forældre og børn, men har aldrig hørt en 4 mdr skrige så højt, når hun er gal. Bør jeg være bekymret?

Der er stor forskel, når hun er gal end når hun er ked. Hun strækker sine ben helt ud, laver grimasser i ansigtet uden at græde, bliver helt rød og laver nærmest knytnæver.

Det er svært at forstå hende, da hun bare er den alleraller skønneste og gladeste pige, når hun altså er glad. Hun pludrer højt, griner, smiler og jeg ved ikke hvad! Jeg ammer og giver flaske - og vi er også begyndt med grød nu. Hver gang jeg lægger hende til mit bryst, smiler hun og griner inden hun får fat. Så glad og tilfreds, er hun det meste af tiden.

Hun har aldrig været syg siden fødslen - selvom både jeg og min mand har været det. Hun er også begyndt at få tænder, og det irreterer hende meget, kan jeg se. Hun savler og gnasker på sine hænder, og bliver glad når vi gnubber hendes tand. Når vi holder hende oppe, så står hun selv... og jeg kan mærke hvor stærke ben hun har.

Vi købte et legetøj fra mærket Bellino til hende, beregnet til hendes alder. Det er sådan et stativ som hun kan slå til, når hun ligger på ryggen. Der er både flotte farver, musik mm i det. Jeg bliver altså målløs, når hun sparker og slår så hårdt i legetøjet, at hun nærmest vælter stativet. Vi måtte lægge det til side, så hun ikke kommer til skade. Kan hun være overstimuleret? Er det muligt at du kan forklare mig lidt om overstimulering, så jeg ved mere om det?

Min datter er meget aktiv, nysgerrig, ivrig og god til at komme i kontakt med når hun ikke skriger. Vi kan begge trøste hende når hun græder. Hun sover normalt igennem om natten - fra ca. 20.00-7.00. Når vi har puttet hende, vågner hun sjældent igen. Hun falder altid i søvn ved mit bryst.

Har du en idé om, hvad er skyld i hendes skrigeri el hvad vi evt kan gøre?

Mit brev virker nok lidt forvirrende, men jeg håber at du kan finde mine spørgsmål... som ligger her og der i mit lange brev :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år