Brev:
Hun skriger højt - er det normalt
22. oktober 2007
Alder:
4 mdr.
Hun skriger højt - er det normalt
Hej
Jeg har lige oprettet mig som bruger her.
Jeg har en rigtig skøn lille datter på 4 mdr. Som førstegangsmor, har jeg selvfølgelig et hav af spørgsmål, bekymringer osv. Da jeg helt tilfældigt faldt over denne side, så jeg den, som et oplagt sted, hvis jeg gerne vil søge råd på en skriftlig og anonym måde. Det sker nemlig, at netop som man gerne vil søge råd hos egen læge el sundhedsplejerske, så er der tit gang i så meget andet, at man mister overblikket, og glemmer at tage det emne op, som man havde planlagt.
Min datter blev født på sin terminsdag ved alm fødsel. Fødslen var en fantastisk oplevelse! Hun vejede 3680 gram og målte 53 cm. Nu er hun blevet en stor pige, nærmer sig de 8 kg og 66 cm lang. Min SP har ikke været her i et stykke tid, men vil da mene at min datter har en fin vægt og længde, som passer til hendes alder. Hvad synes du?
I et stykke tid nu, har min datter skreget rigtig rigtig højt i løbet af sin vågne tid (mest om eftermiddagen). Jeg har ærlig talt, aldrig hørt en baby skrige SÅ højt. Hendes stemme er simpelthen så stærk. Hun kan skrige/råbe så højt at naboerne kommer ud i vinduet... eller så alle i centret kan høre hende :) Og hun er kun 4 mdr gammel. Er det normalt at hun kan skrige så højt, og i mellemtiden være den gladeste pige, som lyser hver eneste dag op, med sit smil og sin smittende latter.
Kan hun have så stort et temperament i så ung alder? Når hun skriger, så græder hun ikke. Og når hun er holdet op med at skrige, så ser hun helt tilfreds ud... slet ikke ked af det. Hun er ikke engang træt efter alt det skrigeri. Hun griner endda tit, selvom hun lige har overgået et helt center. Der er visse ting, vi 100% ved at hun bliver gal over - f.eks. når hun får hue på, jakke på el bliver sat ned i barnevognen når vi lige er kommet ud af døren. Hun bliver så sur, at naboerne kigger ud af vinduet, men når vi sår er kørt afsted, så er hun helt tilfreds - indtil hun vil op af barnevognen igen - så gentager det sig. Vi har prøvet at vente med at tage hende op med det samme - prøvet at trøste inden hun bliver taget helt op - men hun råber så højt... ! Hun elsker, når vi holder på hende når vi er ude, og det er også skønt at have hende i armene - men hun er tung når der er gået et stykke tid.
Jeg kender flere forældre og børn, men har aldrig hørt en 4 mdr skrige så højt, når hun er gal. Bør jeg være bekymret?
Der er stor forskel, når hun er gal end når hun er ked. Hun strækker sine ben helt ud, laver grimasser i ansigtet uden at græde, bliver helt rød og laver nærmest knytnæver.
Det er svært at forstå hende, da hun bare er den alleraller skønneste og gladeste pige, når hun altså er glad. Hun pludrer højt, griner, smiler og jeg ved ikke hvad! Jeg ammer og giver flaske - og vi er også begyndt med grød nu. Hver gang jeg lægger hende til mit bryst, smiler hun og griner inden hun får fat. Så glad og tilfreds, er hun det meste af tiden.
Hun har aldrig været syg siden fødslen - selvom både jeg og min mand har været det. Hun er også begyndt at få tænder, og det irreterer hende meget, kan jeg se. Hun savler og gnasker på sine hænder, og bliver glad når vi gnubber hendes tand. Når vi holder hende oppe, så står hun selv... og jeg kan mærke hvor stærke ben hun har.
Vi købte et legetøj fra mærket Bellino til hende, beregnet til hendes alder. Det er sådan et stativ som hun kan slå til, når hun ligger på ryggen. Der er både flotte farver, musik mm i det. Jeg bliver altså målløs, når hun sparker og slår så hårdt i legetøjet, at hun nærmest vælter stativet. Vi måtte lægge det til side, så hun ikke kommer til skade. Kan hun være overstimuleret? Er det muligt at du kan forklare mig lidt om overstimulering, så jeg ved mere om det?
Min datter er meget aktiv, nysgerrig, ivrig og god til at komme i kontakt med når hun ikke skriger. Vi kan begge trøste hende når hun græder. Hun sover normalt igennem om natten - fra ca. 20.00-7.00. Når vi har puttet hende, vågner hun sjældent igen. Hun falder altid i søvn ved mit bryst.
Har du en idé om, hvad er skyld i hendes skrigeri el hvad vi evt kan gøre?
Mit brev virker nok lidt forvirrende, men jeg håber at du kan finde mine spørgsmål... som ligger her og der i mit lange brev :)