Brev:
Skære ned i erstatning, hvordan?
14. maj 2024
Alder:
10 mdr.
Skære ned i erstatning, hvordan?
Kære Helen
Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt flaskebarn, siden hun var 4,5 måned gammel, hvor amningen desværre gik helt skævt. Hun startede meget stille og roligt op med grød og mos, da hun var 5 måneder. Det gik godt, og hun begyndte også at tage væsentligt mere på. Hun har altid været lang og tynd.
Problemet er, at det har været rigtig svært at få hende til at spise mere rigtig mad og i øvrigt at spise selv. Hun vil mades ellers mister hun tålmodigheden. Det er nok lidt min skyld, for har været rædselsslagen for, at hun ville blive kvalt, og da vi startede op med at give hende mad, hun selv kunne sidde med, da hun var seks måneder, endte det ofte med, at hun kastede op, fordi hendes brækrefleks var meget aktiv.
Den sidste måneds tid har vi dog virkelig prøvet hårdt at få hende til at spise mere fast føde. Hun bliver tilbudt det ved hvert måltid og som mellemmåltid, uden at vi forsøger at presse hende, og hun får lov til at lege med det lige så meget hun vil. Hun tager som regel nogle bidder, men slet ikke nok til at blive mæt, så vi giver hende grød eller mos til at fylde op med. Jeg ved ikke, om det er fordi, at hun bliver utålmodig, når hun selv skal spise det, eller om hun ikke kan lide følelsen af fast føde i munden. Jeg mistænker lidt det sidste. Det skal dog siges, at hun gerne vil spise frugt (fx banan, grapefrugt og revet æble).
Derudover får hun modermælkserstatning inden hver lur, til nat og ofte også en flaske i løbet af natten. Det løber op på omkring 700 ml i døgnet, og det tænker jeg er alt for meget. Det er dog den måde, jeg får hende til at sove på, og da hun ikke tager sut, fungerer flasken som en sut for hende. Jeg ved dog godt, at hun egentlig ikke skal have erstatning mere, når hun fylder et år, og det er jo lige rundt om hjørnet.
Jeg er dog også bange for at tage flasken fra hende, da hun ofte virker sulten, men bare nægter at spise. Det har sat sig ret dybt i mig, at hun tog så lidt på, da hun var spæd.
Har du nogle råd til, hvad jeg kan gøre for at få hende til at spise mere fast føde, og også hvordan jeg kan få skåret ned på mængden af erstatning?
Kærlig hilsen