Skære ned i erstatning, hvordan?

14. maj 2024

Alder:
10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen

Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt flaskebarn, siden hun var 4,5 måned gammel, hvor amningen desværre gik helt skævt. Hun startede meget stille og roligt op med grød og mos, da hun var 5 måneder. Det gik godt, og hun begyndte også at tage væsentligt mere på. Hun har altid været lang og tynd.

Problemet er, at det har været rigtig svært at få hende til at spise mere rigtig mad og i øvrigt at spise selv. Hun vil mades ellers mister hun tålmodigheden. Det er nok lidt min skyld, for har været rædselsslagen for, at hun ville blive kvalt, og da vi startede op med at give hende mad, hun selv kunne sidde med, da hun var seks måneder, endte det ofte med, at hun kastede op, fordi hendes brækrefleks var meget aktiv.

Den sidste måneds tid har vi dog virkelig prøvet hårdt at få hende til at spise mere fast føde. Hun bliver tilbudt det ved hvert måltid og som mellemmåltid, uden at vi forsøger at presse hende, og hun får lov til at lege med det lige så meget hun vil. Hun tager som regel nogle bidder, men slet ikke nok til at blive mæt, så vi ...

Annonce

... giver hende grød eller mos til at fylde op med. Jeg ved ikke, om det er fordi, at hun bliver utålmodig, når hun selv skal spise det, eller om hun ikke kan lide følelsen af fast føde i munden. Jeg mistænker lidt det sidste. Det skal dog siges, at hun gerne vil spise frugt (fx banan, grapefrugt og revet æble).

Derudover får hun modermælkserstatning inden hver lur, til nat og ofte også en flaske i løbet af natten. Det løber op på omkring 700 ml i døgnet, og det tænker jeg er alt for meget. Det er dog den måde, jeg får hende til at sove på, og da hun ikke tager sut, fungerer flasken som en sut for hende. Jeg ved dog godt, at hun egentlig ikke skal have erstatning mere, når hun fylder et år, og det er jo lige rundt om hjørnet.

Jeg er dog også bange for at tage flasken fra hende, da hun ofte virker sulten, men bare nægter at spise. Det har sat sig ret dybt i mig, at hun tog så lidt på, da hun var spæd.

Har du nogle råd til, hvad jeg kan gøre for at få hende til at spise mere fast føde, og også hvordan jeg kan få skåret ned på mængden af erstatning?

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to