Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

15. september 2019

Alder:
4 mdr.

Opstart af skemad - hvornår og hvordan?

Hej Helen

Vores barn er tæt på de 4 mdr, og vi skal derfor måske snart i gang med at introducere skemad. Vores barn får flaske nu.

Derfor vil jeg høre dig, om du vil dele lidt om netop grød og mad til babyer. Jeg tænker bla. Hvornår ved jeg at mit barn er fysisk og mentalt klar? Hvordan starter vi op helt konkret Og hvilken grød er god?

Og hvad med de næste mdr., når barnet er fem, seks og syv mdr. Hvordan trapper man op og hvornår introduceres ...

Annonce

... andet end grød?

Jeg overvejer at lave grød selv, men har hørt folk sige at det er svært at give dem det de har behov for af vitaminer, hvis man ikke køber det færdiglavede hvor vitaminer er tilsat. Hvad tænker du om det?

Og til sidst, de færdiglavede frugtgrødsposer. Hvornår introduceres de? Jeg har hørt at de har et meget højt sukkerindhold, og at hvis de først får smag for det, vil de ikke have usødede ting?

Tak for hjælpen.

Hilsner fra mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to