Svar: Kun to tænder og frustreret når han skal tygge
16. juni 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Lotte
Det er meget forskelligt hvornår børn får tænder. Enkelte børn fødes med tænder, de fleste får de første tænder når de er omkring et 1 år og hvornår de efterfølgende bryder igennem er forskelligt. Du kan inde i "livets bog" se hvornår børn gennemsnitligt får de forskellige tænder og dermed i hvilken rækkefølge de kommer:o)
Spørger man børnetandlægerne så er det faktisk en fordel at få tænder sent. Børn kan sagtens tygge med gummerne og når børn får tænder sent, så undgår de at tænderne bliver fyldt med sukker - der er rigtig meget sukker i blandt andet modermælk og modermælkserstatning er også meget sødt og så længe børn har behov for at få mælk i aften og nattetimerne, hvor man naturligt ikke børster tænder efterfølgende, så er det faktisk i følge tandlægerne en fordel at tænderne ikke er kommet endnu ...
Så du skal ikke være ked af at din dreng endnu ikke har fået så mange tænder, det kan have sine fordele og give stærkere tænder på sigt. Og med hensyn til at tygge, så må du give ham mad i stykker som du gør og i første omgang vælge de blødere frugt og bærtyper, som han med sikkerhed kan tygge. Det kan være melon, banan, blomme, fersken, halve eller kvarte kirsebær uden sten, kvarte vindruer uden skræl, jordbær, hindbær og lignende. Pasta, frikadeller og lignende kan han også sagtens tygge med sine gummer.
Du kan hjælpe ham til at tygge ved at forsøge at lægge maden ind i siden af munden, får han maden direkte ind på tungen er det svært for ham at finde ud af at få den tygget. Prøv at lægge maden ind i siden, hvis du kan få lov til det:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske