Svar: Nægter stadig flasken
16. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Bibi
Jeg er ked af at høre at det ikke gik for dine forældre at få mælk i jeres lille dreng ... sikke noget! Men godt at I fandt en løsning og det hele alligevel gik okay.
Jeg synes det vil være helt oplagt at skifte til en naturgummisut, - fad på undersiden og rund på oversiden. Det lyder som en Nuk sut - prøv at købe en flaske med flaskesut i sammen model som den sut han er glad for og se om han så vil acceptere den.
I kan så forsøge at tilbyde ham flasken når han evt. ligger ved siden af dig i sengen, lade ham holde ved den selv hvis han kan finde ud af det, men i hvert fald få ham lidt ud af favn og så vidt muligt prøve at lade ham være selvstyrende, så han ikke føler sig presset. Det kan sagtens tænkes at han har en eller anden vægring mod flasken fordi han har følt sig presset til den ...
Hvis han ikke vil acceptere flasken med den nye type flaskesut og flaske og lidt mere ro omkring det når den skal gives, så lyder det som om at du må opgive at få ham til at tage den - så har han valgt den ægte vare og så må det være sådan.
Heldigvis bliver han jo ældre og det bliver således lettere at tilbyde ham noget andet en bryst og dermed også lettere at passe ham. Han kan få både grød og mos, han kan få mme og vand af kop og behovet for at du er i nærheden hele tiden bliver således lidt mindre - han kan godt få noget selvom du f.eks. er væk i 4 timer ...
At tilbyde ham vælling på en ske, - det kan du godt gøre med det vil sandsynligvis være minimalt hvad der kommer ind. Det er jo forholdsvis store mængder han har behov for - 200ml - hvis det skal have nogen effekt og en så stor mængde kan han kun indtage af en flaske. Af en kop vil du have større chancer og der vil han måske kunne drikke ½ dl. (50ml) og det er naturligvis bedre end ingenting, men samme indtag som af flaske eller bryst, det vil han ikke kunne drikke med den alder han har.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber at skift til naturgummisutten vil hjælpe jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske