Brev:
Har min søn kolik eller skal han have mere mælk?
15. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Har min søn kolik eller skal han have mere mælk?
Kære Helen.
Jeg har en dejlig søn på 10 uger, han er født lidt for tidligt (36 + 3). Ved fødslen vejede han 2900 gram og målte 51 cm. Nu vejer han 5300 gram og måler 61 cm.
Det var ikke ligefrem den start jeg havde forventet vi fik, da han kom i lys i et par dage pga. gulsot. Han fik lagt sonde, da han var for sløv til at spise ved mig. Gulsoten er dog forsvundet nu efter meget lang tid og indtil nu syntes jeg det går fint med amningen.
Vi kan få min dreng til at smile, hvis vi anstrenger os, der er dog også rigtig god øjenkontakt og han virker meget interesseret i ting omkring ham, specielt i sollys. Nogle gange er det svært at få øjenkontakt til ham, fordi han er så interesseret i alt andet - er det normalt?
Men selvom vi kan få ham til at smile, syntes jeg at han stort set græder eller er urolig eller brokker sig i alt den tid han er vågen - hvad gør vi???
Problemet er, at han i langt tid har haft grædeture om aftenen. Vi kan ikke få ham til at falde til ro. Det starter omkring det tidspunkt, hvor min mand kommer hjem fra arbejde, hvilket er omkring 17.30 tiden og så bliver klokken 22 - 23 før vi får ham til at sove. Han kan godt falde i søvn i armene på os, men så snart vi ligger ham i liften, går der 5 - 10 min. så vågner han op igen - helt vildt urolig - hans hoved kører fra side til side og han smågrynter og græder, søger hele tiden efter sutten.
Han kan godt falde i søvn igen, men så vågner han igen og nogle gange hvor han lige er faldet i søvn, så kan han spjætte, så han vågner og så må man starte forfra eller han taber sutten og så vågner han. Så er det eneste der kan få ham til at sove igen, at vi tager ham op og vi forsøger at få ham til at sove igen i vores arme.
Nu er det så her i løbet af den sidste uges tid blevet værre - det er også begyndt om dagen i samme mønster. Han får slet ikke sovet andet end 30 min - til en time i løbet af hele dagen. Det eneste tidspunkt i døgnet hvor han sover er sendt om aftenen og til først på natten. Her går der gerne 4 timer fra han spiser til han skal spise igen.
Jeg er oppe og amme ham 2 gange om natten, hver nat. Den første gang jeg er oppe kan jeg godt ligge ham i liften igen og så sover han med det samme, men anden gang vil han ikke finde ro. Kun hvis jeg tager ham op og ligger ham ved siden af mig i sengen eller hvis vi falder i søvn, hvor jeg holder ham i mine arme.
Om aftenen har han grædeture. Lægen mener det godt kan være kolik. Når man holder ham nogle gange, skyder han fra med benene og rykken bagover som om han ikke vil ligge med og som om der er noget der trykker ham. Pludselig kan kan også bryde ud i gråd og så igen stoppe, hvis man distraherer ham med noget legetøj eller hvis vi snakker med ham. Men nogle gange virker det som om han har ondt i maven. Han prutter også meget og det lugter og han har kun afføring en gang hver 7. døgn. Afføring er gult remuladeagtig.
Så kommer vi til amningen. Han spiser kun 4 - 5 minutter ved mig af gangen. Nogle gang kan jeg godt få ham til at spise 7 minutter, men det fleste gange, når han har spist i 4 - 5 minutter bliver han urolig. Han slipper mit bryst og tager ved igen og slipper og tager ved. Sådan bliver han ved til jeg siger stop og tager ham fra brystet. Nogle gange kan jeg også godt ligge ham til det andet bryst og så kan han spise 4 - 5 minutter ved dette, hvorefter han igen begynder på det samme - slipper, tager fat, slipper, tager fat.
Jeg kan ikke lade være med at tænke om han får nok - vil han have mere når han laver dette nummer? Måske får han kun den tynde mælk og det er derfor han har ondt i maven. En aften prøvede vi at give ham en flaske en halv time efter han havde spist ved mig (mit mælk fra fryseren, som jeg malkede ud i starten) og der spiste han 90 ml og derefter gik der 6 timer før ham vågnede igen og ville spise. Jeg tænker derfor igen - er der ikke nærring nok i min mælk - er det fordi han ikke får mad nok han græder hele tiden og vi ikke kan få ham til at sove længere tid end 30 min - 1 time?
Det er ved at drive mig til vanvid det hele - jeg vil bare så gerne hjælpe ham hvis han har ondt eller hvis det er fordi jeg ikke har mælk nok - så er der jo en løsning og give erstatning.
Kan det også være fordi han bliver overstimuleret? Vi snakker meget med ham, han ligger i kravlegård, i loftophængt vugge (hvilket han nyder), pusler ham, ligger i kravlegård, sidder i skråstol osv. Føler også at jeg skal beskæftige ham hele tiden, så jeg ved ikke om det hele bliver for meget for ham? hvor meget skal man stimulere sit barn på 2 måneder?
Jeg håber ikke at ovenstående er skrevet alt for forvirrende og jeg håber at du kan hjælpe mig med at finde svar på ovenstående spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
en frustreret mor