Svar: Nattesøvn og 1 lur
14. juni 2008
Alder:
16 mdr.
Kære Lise
9-9½ times nattesøvn er nok, hvis din datter derudover sover op til 4 timer i løbet af dagen. Det lyder meget passende for hendes alder hvis hun i løbet af et døgn har behov for 13-14 timers søvn og at hun vågner tidlig morgen er således et udtryk for at hun ikke behøver sove mere der.
Man diskuterer jo meget hvorvidt man skal vække børn om dagen og jeg ved at de i mange vuggestuer ikke vil gøre det. Det kunne dog godt være nødvendigt at ændre lidt på dagssøvnen, hvis I vil have ændret på nattesøvnen også, tingene hænger jo sammen.
Det kan være svært at ændre søvnvaner i dagligdagen, hvor I naturligt skal ud af døren til fast tid, følge rutinerne i vuggestuen og hvor hun også skal have overskud til hverdagen og livet der. Men jeg vil anbefale jer at forsøge at ændre søvnvaner i løbet af jeres sommerferie og der arbejde konsekvent på at ændre jeres datters døgnrytme, så hendes sovetider kommer til at passe bedre til jeres behov/ønske.
Jeg vil anbefale jer at I forsøger at putte hende 15 minutter senere til formiddagslur end I plejer, og således flytte luren 15 minutter dag for dag. Hun skal dog stadig op til den tid hun plejer at komme op, så dagens rytme i øvrigt passer som den plejer, frokosten spises som den plejer osv. Det er vigtigt at spisetider osv. er som de plejer at være.
Tilsidst vil hun kunne springe formiddagsluren over og vil så i stedet kunne få en middagslur som tidsmæssigt passer til vuggestuens tider. Middagsluren skal så vare måske 2½ time.
Hun vil i en længere periode sandsynligvis fortsat vågne tidligt om morgenen, det er det tidspunkt på døgnet hvor døgnrytmen sidst ændrer sig, så i en periode vil hun måske være lidt mere pylret fordi hun kommer lidt i søvnunderskud. Men til gengæld er det jo så det, der på sigt skal gøre at hun forlænger sin nattesøvn i stedet for dagssøvnen og dermed er det måden at forsøge at ændre hendes rytme på.
At bruge ferien, hvor I har mere tid og overskud er derfor en rigtig god idé og jeg går ud fra at I holder sommerferie i løbet af den næste månedstid ...
Fortsat held og lykke med hende og projekt "ændre søvnrytme":o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske