Svar: Start i vuggestue og tænder
14. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev:o) Jeg tror der er ligeså mange meninger om hvorvidt børn skal starte institution eller ej og hvornår, som der er forældre, men jeg vil meget gerne fortælle hvad jeg tænker og så håber jeg at det hjælper jer lidt videre på vej:o)
Jeg synes det er rigtig dejligt at I har mulighed for at du kan blive hjemme og passe din dreng længere tid. Jeg synes det lyder som en rigtig god prioritering!
Du har det rigtig godt med at gå hjemme, I nyder det alle og den frihed det giver. Samtidig har du fuldstændig ret i at det i forhold til infektioner osv. vil være langt at foretrække at jeres dreng først starter til næste sommer og ikke i vintermånederne.
De fleste børn skal være 16 måneder inden de helt begynder at forstå at man er der, selvom de ikke kan se en. På dette tidspunkt vil de også være motorisk så gode at de kan bevæge sig efter en, opholder man sig i et andet rum, så kan barnet selv begynde at lede efter en, velvidende at man er der et eller andet sted. De vil naturligvis stadig kunne blive bange for at være ladt alene, men forståelsen af at de ikke er forladt er større efter denne alder.
Det er rigtigt at børn har brug for at være sammen med andre børn, de har brug for at lære de sociale spilleregler der er, de har brug for at mærke den modstand som andre børn ofte giver og det er med til at udvikle deres sociale kompetencer. Voksenkontakt er godt, men børn har også brug for andre børn. De har brug for at spejle sig i andre der er som dem selv.
Børn måder hinanden i et andet univers, de leger "far-mor-børn", de leger hund og går rundt med hinanden i en snor. Som forældre kan man naturligvis godt lege på denne måde og man kan som forældre godt stille sig helt åben og sige "hvad synes du jeg skal gøre" og på den måde lade barnet styre legen, ligesom man som forældre også nogle gange kan være den der styrer - nu bager vi boller sammen. Men det bliver aldrig helt det samme, som når børn leger sammen og børn har brug for at lære spillereglerne sammen med andre børn.
Det jeg vil sige med dette er, at jeres dreng naturligt har brug for andre børn. Det betyder ikke at han har brug for det 10 timer hver dag, men han vil have godt af at være sammen med andre børn, måske også nogle gange uden at mor er med... Fordi han har brug for at lære nogle færdigheder, brug for at udvikle sig på en anden måde sammen med børn - uden at forældrene griber ind, uden at forældre eller andre voksne styrer.. forstår du hvad jeg mener?
Men når det er sagt, så er det også sådan at de først er omkring 2 års alderen at børn begynder at lege rollelege og således begynder at lege med hinanden på en anden måde. Indtil da leger de mere ved siden af hinanden.
Jeg ser derfor ingen problemer i at du holder din dreng hjemme ½ år ekstra (eller mere), så det bliver sommer og dejligt vejr og så kan han starte stille og roligt, når I føler det passer ind i hverdagen og tidspunktet er rigtigt. Det er som sagt rigtig dejligt at I har den mulighed og naturligvis skal I benytte jer af det. Den tid I har sammen nu, den kommer aldrig igen og derfor skal den nydes!
Du skal naturligvis sørge for at han fortsat kommer ud blandt andre børn en gang imellem, det kan være at tage i legestue, gå på biblioteket, være i mødregruppe osv. og I skal naturligvis også lave forskellige aktiviteter sammen - gå i zoo, tage ned og fodre ænder ved søen, besøge julemarkedet i centeret eller i tivoli ligesom I skal lave ting sammen hjemme, dagligdagsting som han naturligvis skal deltage i - vasketøj, borddækning, madlavning, bage, male osv. osv.
Det vil være super dejligt for jer og naturligvis skal I gøre sådan! Det bliver ikke sværere at sende ham af sted når han er 1½ år eller mere. På dette tidspunkt vil han sandsynligvis selv begynde at opsøge andre børn og synes det er lidt spændende. I kan til den tid besøge institutionen i god tid, når I ved hvor han skal gå og på den måde kan han lære stedet at kende og begynde at forberede sig til det. Han vil have glæde af at vente og det vil I også.
Med hensyn til tænder, så skal du ikke være bekymret. Børnetandlægerne siger ofte at jo senere barnet får tænder jo bedre - så holder de længere og bliver stærkere. Det er dejligt hvis tænderne først kommer når de er over mælkeindtag om natten ....
Rigtig meget held og lykke, håber mit svar her har givet jer lidt ro til at tage den rigtige beslutning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske