Svar: Søvnmønster og modermælkserstatning
13. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Helt overordnet set så synes jeg ikke at et lille barn skal sove mere end 6 timer uden mad om natten - 8 timer er rigtig lang tid ...
Men når det er sagt, så afhænger det jo også meget af hvor meget barnet indtager af mælk i øvrigt og så er der forskel på om det er et barn der bliver ammet eller et barn der får flaske. Børn der bliver ammet spiser ofte hyppigere end børn der får flaske, samtidig vil man jo via flasken vide præcist hvor stor en mængde mælk barnet har indtaget og hvis barnet er i stand til at indtage sit behov i dagtimerne og tager fint på i vægt og trives, så er der ikke noget i vejen for at barnet sover længe om natten.
Du skal altså vurdere ud fra hvordan din dreng spiser dagen igennem, om han er i stand til at indtage sit behov i løbet af dagtimerne og trives med dette. Tager han rigtig godt på og får hvad han skal have, så må det skønnes okay at han sover længe om natten, men ligger han sådan lige på grænsen vægtmæssigt 180-200g om ugen, så synes jeg du skal tilbyde ham en flaske ekstra.
Hvis han får en flaske om aftenen omkring kl. 19, så vil det sandsynligvis være meget passende med en flaske igen sen aften omkring kl. 23 - den kan han sandsynligvis spise mere eller mindre i søvne. Herefter kan han så sove sine 6 timer og dermed sove til næste morgen tidlig og det vil være helt okay. Det vil samtidig også give dig din nattesøvn ...
Det lyder som om at din dreng er god til at regulere sin søvn, således at han nogle dage sover mindre og andre dage så indhenter det forsømte. Det er dog stadig vigtigt at han ikke sover så meget at han misser et måltid, så derfor er det en god idé at du forsøger at have en nogenlunde jævn rytme.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil i byen en gang imellem, så du oplever noget andet end hjemmets fire vægge, bleskift og flaskegivning ... men når det er sagt, så har din dreng brug for en vis mængde ro omkring sig og han kan have rigtigt svært ved at sove og finde en god rytme, hvis du flere gange om ugen skal til sport, på cafe eller lignende.
Han er stadig så lille at han ikke er i stand til at lukke verden ude og han hører ligesom alt. Når du hører radio, så har du en evne til at lukke lyde til og fra - du hører en sang du synger med på, så hører du noget spændende i radioavisen men det mellemliggende hører du ikke. Den evne har din dreng ikke, han hører ligesom alt og alle hans sanser (høre, føle, smage, røre og lugtesansen) køre i højeste gear. Der skal derfor ikke særlig meget til før han bliver overstimuleret.
Derfor har han brug for at du hjælper ham med at blive skærmet, blive svøbt, puttet i sin lift og i sin barnevogn. Lullet til ro og han har brug for at der en gang imellem er ro omkring ham - ingen støj fra byen, fjernsynet, radioen ...
Med hensyn til modermælkserstatning så er det faktisk sådan at det anbefales at man ikke blander mme-pulver og kogt vand og lader det stå klar. Men at man i stedet først blander lige før det skal bruges. Denne ændring har man lavet fordi der i udlandet har været nogle sygdomsudbrud forårsaget af Enterobacter sakazakii relateret til pulverformig modermælkserstatning.
Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at man for at gøre det lettere for sig selv om natten har kogt vand stående parat på flaske, opvarmer dette (gerne i mikrobølgeovn) til passende temperatur og først putter pulveret i og ryster lige inden servering. Alternativt at man bruger mme i brik, da dette er varmebehandlet og derfor ikke giver samme problemer.
Risikoen for infektion er størst for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter i den tid de udelukkende får modermælkserstatninger, hvorfor man børn lave erstatning på denne måde i hele den periode, hvor barnet ernæres udelukkende med mme, samt mature børn i deres første to levemåneder.
Hvis du herefter ønsker at lave mme klar, så må du gerne opvarme den i mikrobølgeovn. Vær her opmærksom på at flasken skal tåle at komme i ovnen, mælken skal varmes uden skruelåg og flaskesut og at mikroovnen opvarmer mælken ujævnt. Ryst derfor flasken så varmen efterfølgende fordeler sig og tjek temperaturen på dit håndled.
Håber dette er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske