Svar: Behov for modermælkserstatning
13. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig fint med et dagligt indtag på 1000ml mme, når din datter vejer ca 6,5 kg. Du skal ikke regne med at hun bliver ved med at øge sit indtag voldsomt, i stedet vil hun måske begynde at indtage lidt større mængder af gangen og spise færre gang - men samlet set vil mængden stadig ligge omkring 1000ml.
Der er altid en risiko for at børn der får flasker overspiser, fordi mælken løber meget let ud af flasken. Derfor kan der være noget fornuftigt i ikke bare at fylde mere og mere på og kommer hun op på 1400-1500ml i døgnindtag, så er sandsynligheden for at hun overspiser stor. Her vil det så være fint at tilbyde hende lidt mindre mælk i flaskerne, trække tiden lidt imellem måltiderne og i stedet tilbyde en sut lidt mere - alternativt tilbyde lidt ekstra kogt vand som du også foreslår.
Men som sagt er hendes indtag på nuværende tidspunkt rigtig fint - hvis hun svinger mellem 800-1200 nu og de næste par måneder frem, så kan du være godt tilfreds:o)
Hendes uro om aftenen skyldes sandsynligvis at hun nu er blevet så stor at hun er mere bevidst om verden omkring sig. Hun ser farver, skygger, former, lytter til lyde, pludrer mere og mere, sover flere små lure osv. Hun oplever meget og har svært ved at sige fra og lukke verden ude og derfor bliver hun let overtræt.
Hendes hænder i munden er helt alderssvarende, hun skal netop i 2 måneders alderen begynde bevidst at sutte på sine fingre og føre hånden til munden. Hendes fingre strækkes ud og knyttes, hun slår mere og mere bevidst ud efter ting der hænger i aktivitetesstativet osv. Det du fortæller lyder lige efter bogen.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske